Redningsmandskab kan få adgang til vigtige informationer om Opels modeller via smartphone døgnet rundt – også den nye elbil Opel Ampera og brintbilen HydroGen4.
Normalt kører redningsmandskab rundt med et katalog på tykkelse med gamle dages telefonbøger over samtlige bilmodeller på markedet. Det indeholder data om placeringen af bilers batterier, der skal frakobles før redningsarbejdet, om karosseriet, der måske skal klippes og skæres i for at få fastklemte fri.
Alt dette sidder redderne og læser op på under udrykningen, så de er fuldstændigt forberedt til redningsarbejdet, når de når frem til ulykkesstedet.
Livreddende service
Nu gør Opel forberedelserne lidt nemmer for redningsmandskaberne. De var den første bilproducent til at gøre vigtige informationer om de forskellige bilmodeller tilgængelige digitalt på internettet for redningsmandskab. Denne livreddende service oplyser om placeringen af de forskellige bilmodellers væsentligste komponenter, så redningsmandskabet kan arbejde målrettet på at få tilskadekomne ud af bilen uden at bekymre sig om placeringen af airbags, selestrammere, benzintanken og lignende potentielt farlige dele på bilen. Adgang til internetsiden kan nu ske via en smartphone under udrykning eller direkte ved uheldsstedet.
24 sprog
Siden 2010 har Opel udbygget informationerne på siden, så den nu omfatter 66 forskellige Opel modeller fra 1991 til i dag. Den nyeste model er Ampera, der også er den første elbil fra Opel. Oplysningerne på siden gives på 24 forskellige sprog – herunder dansk.
Siden hedder www.opel-rescuecard.com, og den har foreløbig har haft 150.000 besøg siden oktober 2010.
Oplysningerne om opbygningen af de forskellige Opel modeller findes også på hjemmesiden http://www.vda.de/en/arbeitsgebiete/rettungsleitfaeden_feuerwehr/, hvorfra de kan printes ud som pdf. Denne service har været til rådighed siden 2009.