(altomvarebiler i Shanghai)
Kinas store byer er i bogstaveligste forstand ved at drukne i nye biler og i år ventes omkring 20 mio. nye køretøjer at fylde de kinesiske veje.
Mange af de rent kinesiske modeller benytter gammel motorteknik og forurener derfor markant mere end nye, der produceres i joint venture med de vestlige bilmærker.
Kun nye må sælges i Beijing
Det betyder meget høj luftforurening og derfor strammer myndighederne nu kravene til bilers udstødning, efter at stribevis af satellit-fotos i vinter afslørede, at store dele af Kina’s byområder konstant er indhyllet i smog og brunlig tågedis.
Samtidig har analyser af luften på centrale steder i Beijing viste ekstremt høje koncentrationer af partikler. Det første signal kom for godt en måned siden, hvor Beijing indførte nye grænseværdier for udstødningen.
Stramningerne betyder, at køretøjer, der ikke opfylder den såkaldte China V standard ikke længere må sælges i Beijing. China V følger i vid udstrækning de nuværende Euro 5 krav.
Standarden afløser China IV der ifølge flere kinesiske medier kun er blevet indført ganske få steder såsom Shanghai, The Pearl River Delta og Jiangsu provinsen, mens stort set resten af Kina benytter den gamle China III norm.
Læg dertil, at omkring 10 procent af bilparken i 2011 er fra før, der overhovedet var forureningskrav til køretøjer, hvilket ifølge det kinesiske miljøministerium medfører, at denne gamle del af bilparken står for 40 procent af den samlede forurening fra køretøjer.
Af samme statistik kan man læse, at under 6 procent af køretøjerne i Beijing opfylder China IV eller V.I den seneste 5-års plan opererer myndighederne med et salg af 500.000 plug-in-hybrid/elektriske biler i perioden 2011-2015, men salget i 2012 nåede blot knap 13.000 stk.