Bicepsene er spændte på Kia CUV, der tager det efterhånden anerkendte designsprog længere væk fra fortiden. Chefdesigner Peter Schreyer, tidligere Audi, har virkelig sat Kia på verdenskortet og udfordrer nu de etablerede både i design og teknik.
Kia CUV koncept er netop blevet vist på biludstillingen i Chicago og imponerer med sin statur. CUV er næsten fem meter lang med en akselafstand på 310 cm. Højden er 166 cm til en bredde på 200 cm.
Denne store bil er udformet som en meget luksuriøs transportør af fire passagerer og deres bagage. Kabinen er lys og luftig med et stort vinduesareal. Størrelsen lover plads på trods af den kraftigt faldende taglinje.
Avanceret hybridteknik
Vejen fra koncept til virkelighed er ofte brolagt med toppede sten, og det er tvivlsomt, om den næste Sorento bliver lige så ekstravagant. Teknikken fra CUV kunne derimod blive overført i en eller anden grad.
I princippet er hybrid-teknikken videreudviklet fra Kia Optima med en elektrisk motor kombineret med en 3,8 liter V6 benzinmotor, der tilsammen yder 400 hk og 621 Nm i moment.
Til forskel fra Optima kan CUV køre ca. 30 km på strøm, men efter de nuværende oplysninger er der ikke mulighed for opladning. Det vil ske under kørsel.
Versioner med benzin- og dieselmotor vil blive en del af modelprogrammet, og især vil dieseludgaven bliver interessant for Europa. Der vil være træk på alle fire hjul, men næppe reduktionsgearkasse – derimod kommer den med en otte-trins automatisk gearkasse.
Der er dog nogen tid til afløseren for Sorento, der lige har fået en ansigtsløftning, så den dukker nok ikke op før 2015.