Kia er ved at gøre klar til en fornyelse af modelprogrammet med fornyet sjælsstyrke. Ved det internationale motorshow i Frankfurt i september lanceres en ny udgave af den kompakte SUV-model Soul, der ventes frigivet til salg i begyndelsen af 2014.
Så med en ny Soul rundt om hjørnet kan der måske være grund at holde øje med eventuelle specialtilbud i forbindelse med udfasningen af den nuværende modelgeneration.
Grundlaget for den nye Soul er sidste års konceptbil Track’ster, hvis box-formede profil skinner igennem i den endelige produktionsmodel. Chassisplatformen er en aflægger af Cee’d-serien, og Kia hævder, at det har resulteret i en væsentlig forbedring og raffinering af køregeenskaber og komfort.
Det skyldes bl.a. ændringer i akselafstand, sporvidde og hjulophæng, 29 pct. forøgelse af vridningsstabiliteten og en udvidet isolering, som har reduceret kabinestøjen med omkring 3,0 dB. Samtidig er pladsudnyttelsen forbedret. Både i kabine og bagagerum – hvilket i denne forbindelse lover mere plads i varerummet. I kabinen tilgodeser ændringerne i såvel længde, bredde og loftshøjde pladsen til ben, skuldre og hovede. Bagtil er bagagerummet udvidet til 354 liter foruden et ekstra rum i vognbunden – om det sidste bliver til nytte i van-udgaven er i skrivende stund uafklaret.
Forbedret motorteknologi
Når den nye Soul dukker op herhjemme, bliver det med valg mellem farverne sort, hvid eller rød på taget kombineret med 11 kartrosserifarver. Det behøver ikke være så ensfarvet, hvad enten bilen skal køre på hvide, gule eller to farvede skilte, kan man få den ney Soul i 2-farvet livré.
Maskinelt udstyres den nye Soul med Kias kendte GDI- og CRDI benzin- og dieselmotorer på 1,6 liter kombineret med 6-trins manuel eller automatisk gearkasse. Motorerne kommer angiveligt med forbedret effekt og lavere CO-udslip. Udstyrsniveau og priser foreligger der i sagens natur endnu ikke nærmere om, men de fire van-udgaver af den nuværende Soul-model er prissat mellem 130.000 og 160.000 kr. eksklusive momsen, der er på 22.775 kr. for den billigste udgave med benzinmotor og 30.221 kr. for den dyreste med dieselmotor. Det giver årlige ejerafgifter på 1.660 og 3.520 kr. for henholdsvis benzin- og dieselvarianterne af den nuværende modelgeneration.
Diesel-versionerne er noteret for et normtal på 21,3 km/l i gennemsnit og et CO2-udslip på 125 g/km, mens benzin-udgaverne er noteret for gennemsnit på 16,7 km/l og 139 g/km.