Kia har foretaget en række forbedringer af Niro, som er den mest solgte eldrevne crossover blandt mærkets lav-emissions-modeller. De opgraderede Hybrid- og Plug-in Hybrid-modeller får verdenspremiere på tirsdag, når den internationale biludstilling i Geneve åbner.
Niro er blevet forbedret i 2019-udgaven med nyt udvendigt design, et opgraderet interiør med nye farvemuligheder til kabinen.
Telematik
Hybrid- og Plug-in Hybrid-modellerne byder også på Kias avancerede, nye UVO CONNECT-telematiksystem, som giver bilen flere opkoblede funktioner.
Siden salget af Niro startede i 2016 er der solgt over 100.000 eksemplarer af Niro i Europa. I 2018 steg salget med 33 procent til 45.255 biler. Heraf 34.642 hybrid-udgaver og 9.951 Plug-in Hybrid.
Helt elektrisk i år
Niro-modelrækken bliver komplet med lanceringen af den eldrevne e-Niro i løbet af første kvartal 2019.
-Niro er blevet en vigtig vækstmodel for Kia i Europa, og den er en hjørnesten i vores strategi for elbiler. (…) Nye forbedringer af kvaliteten og designet samt integreringen af vores opkoblede UVO-system vil gøre Niro-familien endnu mere attraktiv, siger Emilio Herrera, som er Chief Operating Officer hos Kia Motors Europe.
Hybrider med garanti
Salget af de opgraderede KIA Niro Hybrid- og Niro Plug-in Hybrid-modeller starter i Danmark på den anden side af sommerferien 2019. Som noget unikt blandt alle hybridbiler i Europa sælges Niro med Kias brancheførende garanti på syv år/150.000 km som standard.
I kabinen introducerer kia en ny 10,25” TFT-LCD-widescreen til centerdisplayet og en 7,0” TFT-Supervision-instrumentenhed til føreren.
Dobbeltkobling
Som standardudstyr har bilen et infotainmentsystem med 8,0 tommer touchscreen og en 4,2 tommer TFT-instrumentenhed.
Både Niro Hybrid og Plug-in Hybrid er udstyret med en seks-trins dobbeltkoblingsgearkasse, der giver mere direkte respons i forhold til de traditionelle elektroniske CVT-gearkasser, der er monteret i andre hybridbiler.
UVO CONNECT
De nye Niro Hybrid- og Plug-in Hybrid-modeller er nu udstyret med en ny elektronisk parkeringsbremse, der ledsages af større bremser på bilens baghjul for at forbedre bremseevnen under alle forhold.
Kia Niro er blandt koranernes første modeller i Europa med deres innovative UVO CONNECT telematiksystem, som forbinder førerne med verden omkring dem for at forsyne dem med opdaterede informationer under kørslen.
Live data
UVO CONNECT kommer i alle Hybrid- og Plug-in Hybrid-versioner af Kia Niro. Senere kommer teknologien også i andre europæiske modeller.
Systemet, som betjenes via den 10,25 tommer store touchscreen og ejerens smartphone, har et nyt Kia Live-system, som bruger et separat SIM-kort til at modtage og opdatere live data.
Benzinpriser og tilgængelighed
Det giver ejerne adgang til direkte trafikinformationer, vejrudsigter, points of interest, brændstofpriser og oplysninger om parkering – inklusiv pris, placering og tilgængelighed.
Niro Plug-in Hybrid-modellerne giver også informationer om ladestationers placering, tilgængelighed og tilslutningskompatibilitet.
Flere features
Det andet element i UVO-systemet er UVO-appen, som er designet til Android- og Apple-smartphones. Appen leverer diagnosedata om bilen og dennes køreture. Appen giver også ejerne mulighed for at aktivere en række fjernbetjente funktioner og features.
Afhængigt af land kan brugerne på afstand sende ruteinformationer til deres bil, før en køretur påbegyndes, tjekke bilens placering og få adgang til bilrapporter og diagnoseinformationer.
Fuldt stop fartpilot
Med den opgraderede Niro introduceres en række nye aktive førerassistentsystemer. Intelligent fartpilot findes allerede, og nu kommer den opgraderede Niro Hybrid og Plug-in Hybrid desuden med Stop & Go-funktion.
Med intelligent fartpilot med Stop & Go følger Niro det forankørende køretøj, og nu kan systemet standse bilen helt, hvis trafikken går helt i stå, hvorefter bilen igen sætter i gang, når køretøjet foran begynder at køre.
Selvkørende
Lane Following Assist, som er Kias ”Level Two”-teknologi til selvkørende biler, er for første gang også tilgængelig til Niro Hybrid- og Plug-in Hybrid-modellerne efter lanceringen i den eldrevne e-Niro.
Denne teknologi følger de forankørende køretøjer i trafikken og registrerer vognbanelinjerne, så Niro bliver i sin vejbane på vejen.
0-180 km/t
Systemet styrer acceleration, opbremsning og styretøj afhængigt af rækken af forankørende køretøjer, og det anvender sensorer til at opretholde en sikker afstand til det forankørende køretøj og til at hjælpe føreren ved vognbaneskift. Lane Following Assist fungerer mellem nul og 180 km/t.
Niro fås med et omfattende udvalg af aktive sikkerhedsteknologier afhængigt af bilens specifikationer.
Medrivende
Med komplet uafhængigt hjulophæng forrest og bagest og en velfungerende 6-trins dobbeltkoblingsgearkasse byder Kia Niro Hybrid og Plug-in Hybrid på en fin balance mellem kørekomfort og medrivende køreegenskaber.
Modsat mange andre hybridbiler fås Niro med en anhængerpakke som ekstraudstyr, og så kan bilen trække en anhænger med en vægt på op til 1.300 kg.
Ren eldrift
Niro drives af en 1,6-liters GDi-motor (gasoline direct injection), som er kombineret med et litium-ion polymer-batteri på enten 1,56 kWh i Niro Hybrid eller 8,9 kWh i Plug-in Hybrid.
Niro Plug-in Hybrid har en rækkevidde på op til 65 km i ren eldrift – eller en elektrisk rækkevidde på 49 km ved blandet kørsel i henhold til WLTP.