Kia Carens er blevet voksen | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
tirsdag. 7 februar 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Fronten er mage til cee'd og Rio, men derfra går det kun tilbage. Carens er velegnet til bilisten, der går op i diskretion
Det beskedne 4,3-tommers display er standard. Carens fås ikke med mindre, og det rummer Bluetooth, Radio og iPod-musik
Også bagfra er der begrænset med pep over Carens. Men det er funktionelt og meget omgængeligt til hverdag
Læderrattet har fået et ordentligt nyk opad, ligesom resten af kontoret er velindrettet. Men man kan godt savne en vicevært-tang eller en pizzaspade for at nå helt frem i forrudehylden
Tågeforlygter, LED-lys, indfarvede sidespejle med varme og blinklys er nogle af de udstyrsdetaljer, der følger med i billigste variant af Carens
Der kunne godt være installeret en lille gemmeboks under gulvet, men adgangen fra siden er rigtigt fin
Kia indførte med cee'd van en tradition for gennemført varerumsopbygning i deres ombyggede personbiler. Den holder de fast i

Kia Carens er blevet voksen

Det varede to generationer, før Kia Carens blev til det, den skulle have været fra starten

af Thomas André
28. januar 2014
i Test

Glemt mellem en storebror og en lillebror har Kia Carens altid været lidt ubetydelig. Som en blød mellemting, ingen rigtigt tog sig noget af.

Men i en verden af crossovere og MPV’er til alle formål får den pludseligt en berettigelse. Den har fundet sin hylde her i tilværelsen.

Nu ruller Qashqai af båndet

Stjerneregn rammer ikke varebilmodellerne

Vi har testet den med den lille, effektive 1,7 CRDI med 115 hk. Den fås også i en 136-hestes udgave, som kommer til sin ret, når der bliver læsset godt op til de maksimale 2100 kg.

Men selv i low power-versionen trækker den godt og støjsvagt, så hverken den eller kabinestøj genere under kørslen. På gule plader fås den kun med 1,7 CRDI-motor.

Mindre er større

Carens er gennemsyret af bløde, tilforladelige former. Fra ende til anden skabt til at være en omgængelig bil, som på godt og ondt går på kompromis i enhver situation.

Udefra resulterer det i en decideret kedsommelig streg. Ikke for meget af det ene, heller ikke så meget af det andet. Det kunne jo ødelægge det ene.

Den minder lidt om en fed udgave af sin lillebror Rio.

I forhold til forgængeren er den faktisk blevet to cm kortere, 1,5 cm smallere og fire cm lavere end forgængeren. Men en fem cm større akselafstand og et kortere motorrum i kombination med en mere effektiv udnyttelse af pladsen kompenserer for de mindre dimensioner, så pladsen er blevet rigeligere og komforten bedre

Ny på den gamle måde

Anderledes tjekket ser det ud indvendigt. Iveren for at gøre alle tilpas er lykkedes. Man kan se symbolerne på stilkene til visker og lys. De er oven i købet nemme at betjene. Kopholderne rummer de store engangskrus fra tanken uden at holde fast på dem, så man får krøllet dem sammen, når man skal have den første tår, instrumentbordet ser smart ud uden af være hyper-digitaliseret.

Kun ganske få funktioner skal der søges efter i medie-displayet, som styrer både radio, iPod og Bluetooth.

Rattet er tilpas sporty, og vippekontakterne til lydstyrke og fartpilot kan fingrene selv finde ud af.

Carens er blevet opgraderet med alle de fremskridt, Kia har begået i de seneste år med cee’d og Rio. Den er virkelig blevet funktionel.

Højt bundniveau

Men der er højt til loftet og dermed høje døråbninger. Det letter adgangen gennem bagdørene, som åbner næsten 90 grader ud fra bilen. Fuldstændigt som det er blevet helt almindeligt blandt konkurrenter, som Carens tidligere ikke nåede til sokkeholderne.

Men det gør den nu. Og prisen er stadig til at forholde sig til. Der er godt med albuerum og bagageplads overalt.

Og den er meget bedre udstyret end forgængeren. Selv her i den mest beskedne version, Style, som vi har testet, er der varme i sæderne, fartpilot med fartbegrænser, Bluetooth, blinklys i sidespejlene, kurvelys, automatisk lys, tagbøjler m. m.

Der er med andre ord meget for pengene i en bil, der ikke syner prangende ved første øjekast

 

Kia Carens 1,7 CRDI Style van:
Motor: 1685 ccm, R4 turbodiesel^
Ydelse: 115 hk / 260 Nm
0-100 km/t: 13,0 sekunder
Topfart: 181 km/t
CO2: 124 g/km
Forbrug: 21,3 km/l
Pris: 159.999 kroner plus moms (29.605)
Billigste: 159.999 kroner plus moms (29.605)

 

 

 

Tags: Kia
Tidligere Artikel

Nissan e-NV200 på hård prøve

Næste Artikel

Den franske udfordring

Næste Artikel
Til efteråret kommer der en  helt ny generation af Renault Trafic, der har set sådan ud siden 2010

Den franske udfordring

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022
Fronten er mage til cee'd og Rio, men derfra går det kun tilbage. Carens er velegnet til bilisten, der går op i diskretion

Kia Carens er blevet voksen

28. januar 2014
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Stormvejr: Sådan kører du sikkert når blæsten raser

11. september 2020
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering