Glemt mellem en storebror og en lillebror har Kia Carens altid været lidt ubetydelig. Som en blød mellemting, ingen rigtigt tog sig noget af.
Men i en verden af crossovere og MPV’er til alle formål får den pludseligt en berettigelse. Den har fundet sin hylde her i tilværelsen.
Stjerneregn rammer ikke varebilmodellerne
Vi har testet den med den lille, effektive 1,7 CRDI med 115 hk. Den fås også i en 136-hestes udgave, som kommer til sin ret, når der bliver læsset godt op til de maksimale 2100 kg.
Men selv i low power-versionen trækker den godt og støjsvagt, så hverken den eller kabinestøj genere under kørslen. På gule plader fås den kun med 1,7 CRDI-motor.
Mindre er større
Carens er gennemsyret af bløde, tilforladelige former. Fra ende til anden skabt til at være en omgængelig bil, som på godt og ondt går på kompromis i enhver situation.
Udefra resulterer det i en decideret kedsommelig streg. Ikke for meget af det ene, heller ikke så meget af det andet. Det kunne jo ødelægge det ene.
Den minder lidt om en fed udgave af sin lillebror Rio.
I forhold til forgængeren er den faktisk blevet to cm kortere, 1,5 cm smallere og fire cm lavere end forgængeren. Men en fem cm større akselafstand og et kortere motorrum i kombination med en mere effektiv udnyttelse af pladsen kompenserer for de mindre dimensioner, så pladsen er blevet rigeligere og komforten bedre
Ny på den gamle måde
Anderledes tjekket ser det ud indvendigt. Iveren for at gøre alle tilpas er lykkedes. Man kan se symbolerne på stilkene til visker og lys. De er oven i købet nemme at betjene. Kopholderne rummer de store engangskrus fra tanken uden at holde fast på dem, så man får krøllet dem sammen, når man skal have den første tår, instrumentbordet ser smart ud uden af være hyper-digitaliseret.
Kun ganske få funktioner skal der søges efter i medie-displayet, som styrer både radio, iPod og Bluetooth.
Rattet er tilpas sporty, og vippekontakterne til lydstyrke og fartpilot kan fingrene selv finde ud af.
Carens er blevet opgraderet med alle de fremskridt, Kia har begået i de seneste år med cee’d og Rio. Den er virkelig blevet funktionel.
Højt bundniveau
Men der er højt til loftet og dermed høje døråbninger. Det letter adgangen gennem bagdørene, som åbner næsten 90 grader ud fra bilen. Fuldstændigt som det er blevet helt almindeligt blandt konkurrenter, som Carens tidligere ikke nåede til sokkeholderne.
Men det gør den nu. Og prisen er stadig til at forholde sig til. Der er godt med albuerum og bagageplads overalt.
Og den er meget bedre udstyret end forgængeren. Selv her i den mest beskedne version, Style, som vi har testet, er der varme i sæderne, fartpilot med fartbegrænser, Bluetooth, blinklys i sidespejlene, kurvelys, automatisk lys, tagbøjler m. m.
Der er med andre ord meget for pengene i en bil, der ikke syner prangende ved første øjekast
Kia Carens 1,7 CRDI Style van:
Motor: 1685 ccm, R4 turbodiesel^
Ydelse: 115 hk / 260 Nm
0-100 km/t: 13,0 sekunder
Topfart: 181 km/t
CO2: 124 g/km
Forbrug: 21,3 km/l
Pris: 159.999 kroner plus moms (29.605)
Billigste: 159.999 kroner plus moms (29.605)