Kia bygger diesel hybrid | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 1 april 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Et lille 48 volts batteri på knap en halv kWh oplagrer og frigør strøm til udstyr og startergenerator

Kia bygger diesel hybrid

En diesel hybrid midt i Europas storbyers nedsabling af dieselmotoren vækker undren. Men der er mening med galskaben

af Thomas André
15. maj 2018
i Nyheder

Til efteråret lancerer Kia verdenssensationen (tør vi godt at sige i denne dieselforskrækkede æra) Sportage med diesel hybrid motor. For netop som vi render rund tog skriver nekrologer over oliebrænderen som fremdrift i person- og varebiler, smider koreanerne fuldstændigt upåvirkede diesel hybrid på gaden.

Om det er mangel på situationsfornemmelse, reaktionær fandenivoldskhed eller bare godt købmandskab er svært at vurdere. Men faktum er, at den nye EcoDynamics+ diesel mild-hybrid drivlinje, som den så mundret hedder, gør Kias modelprogram med grønne teknologier til markedets mest omfattende.

Udstyr og fremdrift

Mild hybrid betyder i al sin enkelhed, at man opsamler bremseenergien og gemmer den i et 48 volts jævnstrømsbatteri, som så bruges til at drive bilens elektriske udstyr, så motoren skal bruge mindre brændstof på at lave strøm med generatoren.

Men den bruges også til fremdrift, idet startergeneratoren assisterer dieselmotoren under acceleration, hvor den yder 10 kW svarende til knap 14 hk.

Verdens bredeste

48 V mild hybrid drivlinjen er den første nye teknologi, der lanceres som led i Kias bredere strategi med elektrificering af drivlinjerne. Introduktionen af den nye 48 V-drivlinje betyder, at Kia   er den første producent til at tilbyde kunderne hybrid-, plug-in hybrid-, batterielektrisk- og 48 volt-teknologi i sit modelprogram.

Verdens hurtigste hybrid

Kia planlægger at lancere 16 biler med avancerede drivlinjer frem til 2025 bestående af fem nye hybridmodeller, fem plug-in hybridversioner, fem batteridrevne elbiler og – i 2020 – en elbil med brændselsceller.

Brændstofeffektivitet

Meget tyder altså på, at Kia har haft gang i et omfattende projekt, som ingen småperfide, opportunistiske, herskesyge europæiske lokalpolitikere skal have held til at forpurre. Dårlig timing eller ej.

VW Tiguan Allspace er mere og bedre

EcoDynamics+ diesel mild hybrid drivlinjen betyder nemlig, at Kia kan nedsætte forureningen fra deres eksisterende dieselmotorer. Diesel mild hybrid teknologien vil bidrage til mærkets globale arbejde med at forbedre hele bilflådens brændstofeffektivitet.

Kompakte teknologier

De kompakte teknologier betyder, at teknologien kan integreres i eksisterende bil- og drivlinjekonstruktioner, uden at det går ud over de praktiske egenskaber eller designet.

Kia Sportage bliver den første model med den nye EcoDynamics+ diesel mild hybrid drivlinje senere i 2018. Den nye tredje generation af Kia Ceed bliver den næste af Kia-modellerne, der vil kunne fås med den nye drivlinje fra 2019.

 

Tags: Diesel hybridEcodynamicsKia SportageMild hybrid
Tidligere Artikel

Første by med 100 procent elektrisk pakke-levering

Næste Artikel

Batteribank afløser byggestrøm

Næste Artikel
Det er slut med, at et relæ slår fra, hvis kompressoren slår til, mens Lasse er i gang med vinkelsliberen

Batteribank afløser byggestrøm

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Et lille 48 volts batteri på knap en halv kWh oplagrer og frigør strøm til udstyr og startergenerator

Kia bygger diesel hybrid

15. maj 2018
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering