Til efteråret lancerer Kia verdenssensationen (tør vi godt at sige i denne dieselforskrækkede æra) Sportage med diesel hybrid motor. For netop som vi render rund tog skriver nekrologer over oliebrænderen som fremdrift i person- og varebiler, smider koreanerne fuldstændigt upåvirkede diesel hybrid på gaden.
Om det er mangel på situationsfornemmelse, reaktionær fandenivoldskhed eller bare godt købmandskab er svært at vurdere. Men faktum er, at den nye EcoDynamics+ diesel mild-hybrid drivlinje, som den så mundret hedder, gør Kias modelprogram med grønne teknologier til markedets mest omfattende.
Udstyr og fremdrift
Mild hybrid betyder i al sin enkelhed, at man opsamler bremseenergien og gemmer den i et 48 volts jævnstrømsbatteri, som så bruges til at drive bilens elektriske udstyr, så motoren skal bruge mindre brændstof på at lave strøm med generatoren.
Men den bruges også til fremdrift, idet startergeneratoren assisterer dieselmotoren under acceleration, hvor den yder 10 kW svarende til knap 14 hk.
Verdens bredeste
48 V mild hybrid drivlinjen er den første nye teknologi, der lanceres som led i Kias bredere strategi med elektrificering af drivlinjerne. Introduktionen af den nye 48 V-drivlinje betyder, at Kia er den første producent til at tilbyde kunderne hybrid-, plug-in hybrid-, batterielektrisk- og 48 volt-teknologi i sit modelprogram.
Kia planlægger at lancere 16 biler med avancerede drivlinjer frem til 2025 bestående af fem nye hybridmodeller, fem plug-in hybridversioner, fem batteridrevne elbiler og – i 2020 – en elbil med brændselsceller.
Brændstofeffektivitet
Meget tyder altså på, at Kia har haft gang i et omfattende projekt, som ingen småperfide, opportunistiske, herskesyge europæiske lokalpolitikere skal have held til at forpurre. Dårlig timing eller ej.
EcoDynamics+ diesel mild hybrid drivlinjen betyder nemlig, at Kia kan nedsætte forureningen fra deres eksisterende dieselmotorer. Diesel mild hybrid teknologien vil bidrage til mærkets globale arbejde med at forbedre hele bilflådens brændstofeffektivitet.
Kompakte teknologier
De kompakte teknologier betyder, at teknologien kan integreres i eksisterende bil- og drivlinjekonstruktioner, uden at det går ud over de praktiske egenskaber eller designet.
Kia Sportage bliver den første model med den nye EcoDynamics+ diesel mild hybrid drivlinje senere i 2018. Den nye tredje generation af Kia Ceed bliver den næste af Kia-modellerne, der vil kunne fås med den nye drivlinje fra 2019.