I stedet for at sende to-tre biler afsted for at flytte en gruppe medarbejdere til en given arbejdsplads, vil det i mange tilfælde være mere rationelt med en enkelt mandskabsvogn med sædekapacitet på op til syv personer.
Dét er et emne, som Rehabiler i Vejle og Odense har taget op og udviklet en løsning på.
Resultatet er blevet et trendy og alternativt koncept til virksomheder, der ser knivskarpt på rationel drift og økonomi.
Fra Transit til Daily
Man tager som udgangspunkt en stor kassevogn og indretter den med en mandskabskabine opbygget i finer og med sikkerhedsskinner i gulvet til montering af stole efter behov.
Modulløsningen er ikke udviklet til en bestemt model, men kan indbygges i f.eks. Ford Transit Mercedes-Benz Sprinter, VW Crafter, Fiat Ducato, Citroën Jumper, Peugeot Boxer, Renault Master, Opel Movano, Nissan NV400 eller Iveco Daily.
Og indretningen foregår vel at mærke uden at bore huller i bilen!
Fleksibel indretning
– Indenfor det seneste års tid har der været en stigende interesse for og efterspørgsel på kassevogne ombygget til mandskabsbiler, fortæller erhvervskonsulent Michael Pedersen, Rehabiler, og forklarer, at processen begynder med en ansøgning til Skat om afgiftsmæssig godkendelse af det enkelte projekt, hvorefter Rehabiler installerer den fleksible indretning, som i øvrigt indebærer, at stolene med lethed kan tages ud af kabinen.
Ombygges på en uge
– Dog skal der altid være mindst én stol i kabinen, så bilen altid opfylder kravene til mandskabsvogne, tilføjer Michael Pedersen og fastslår, at en ombygning tager omkring en arbejdsuge, før man kan blive kørende i en trendy mandskabsvogn.
Prisen for indretning af en kassevogn med mandskabskabine afhænger af bilmodel og valget af stoletype.