Af med ladet og på med en kasse. Mere indviklet behøver det ikke at være, hvis man ønsker sig en varebil, der kan komme frem stort set over alt.
Kassen sidder nemlig på en Mitsubishi L200 Club Cab, der er en rigtig terrænbisse. Den har firehjulstræk med differentialespær og en frihøjde på 200 mm.
Chassisramme og dieselmotor
Som enhver duelig offroader er L200 bygget på en chassisramme. Desuden kan den laste op til et tons og trække mindst tre tons på krogen.
Ratudvekslingen er tilpasset terrænkørsel, og i maskinrummet ligger en 2,4 liters turbodiesel med 154 HK og 380 newtonmeter.
Mere alsidig end en hardtop
Den konventionelle hardtop af glasfiber til pickup’er har været kendt i umindelige tider, men størrelsen på varerummet og adgangen til lasten lader noget tilbage at ønske.
Mitsubishi bad derfor virksomheden Axess Logistics om at finde en løsning, der kunne gøre L200 mere alsidig. Løsningen blev at fjerne det fabriksmonterede lad og erstatte det med en regulær kasse.
Godt 4,5 kubikmeter
Vægge og tag er fremstillet af polypropylen, og rammen er i aluminium. I udvendige mål er kassen 230 cm lang, 180 cm bred og 110 cm høj. Det svarer til godt 4,5 kubikmeter.
Den første ombyggede L200 står i Norge. Det var nemlig den norske Mitsubishi-importør, som henvendte sig til Axess Logistics afdeling i Drammen, som herefter foretog ombygningen.
Ombygning til Danmark i Malmø
Virksomheden har desuden svenske afdelinger i Gøteborg, Halmstad, Malmø og Sødertalje samt en dansk afdeling i Fredericia. – Vi har modtagelse af Mitsubishi for Danmark i Malmø. Her vil det blive muligt at bygge biler om til det danske marked, fortæller Kjetil Bakk.
Ombygningen koster hvad der svarer til ca. 65.000 norske kroner, og bestillingen sker hos Axess Logistics, fortæller salgschef Kjetil Bakk.
Sidedørene fungerer som tag
Den ombyggede L200 kan udstyres med blandt andet forskellige tagsystemer, en stige for adgang til taget samt ekstra lys.
Axess Logistics har desuden givet varekassen en indretning for at vise et eksempel på, hvad man kan bruge kassen til. De store sidedøre kan i øvrigt også fungere som tag, når man har lukket dem op – så det passer jo fint til de danske vejrforhold.