Kangoo vs. Partner – små praktiske franskmænd | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
tirsdag. 2 marts 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Kangoo vs. Partner – små praktiske franskmænd

Med sin e-hdi teknik og plads til tre i kabinen er Partner fra Peugeot både mere miljørigtig og mere anvendelig end Kangoo fra konkurrenten Renault

af carsten
8. oktober 2012
i Nyheder, Test

Lige så avanceret som Kangoo er i sin elektriske Z.E. udgave, lige så anonym er den normale Kangoo. Og det danske marked gør ikke tingene nemmere for den lille franskmand, der klarer sig så fint i resen af Europa.

Når den upåagtede Renault Kangoo diesel 1,5 dCi, så sættes op mod konkurrenten Partner med avanceret e-hdi teknik og ESG gear, så løber sidstnævnte med guldet.

Men – Kangoo er en varebil, som burde have en større plads i klassen. Fordi den giver meget bil for pengene. Importøren har bare satset mere på at læsse den større Trafic og endnu større Master ud over rampen – med utroligt gode tilbud. Ifølge importøren kan man ikke gøre lige meget ved alle modeller.

Kangoo kunne fås fra 110.000 kroner plus moms som tilbud med 75 hk indtil udgangen af juni måned – nu er prisen over 128.000 kroner for en 75 hk udgave. Partner kan stadig fås for 110.000 kroner – mens den prøvede e-hdi med ESG automatgear kun koster 135.000 kroner.

Uden automatgear men også med 90 hk er Partner prisen 125.000 kroner. 3.000 kroner mindre end Kangoo med 75 hk. Kangoo med 90 hk koster 132.300 kroner. På den måde har Renault priset deres Kangoo ud af markedet – med mindre forhandleren er til at forhandle med.

Prisforhandlinger

Bag de lukkede døre hos Renault skal det også siges, at man er ved at gå kraftigere ind på leasing og udlejningssiden, hvor netop Partner har været klassens ukronede konge i flere generationer.

I gamle dage var det dog omvendt, da legendariske Renault 4 var nærmest alene på markedet. Men den første Kangoo var for dyr, fordi den var for let og dermed var hårdere beskattet end eksempelvis Partner og søstermodelen Citroën Berlingo (95 procent afgift i stedet for 30 procent).

Kangoo har en kabine, der er rummeligere, den har en lasteevne på 731 kg mod 655 kg i Partner. Det er måske forklaringen på, at Kangoo ude i Europa er klassens bestseller.

Kangoo har fast adskillelse bag chaufføren, mens Partner (i testudgaven) tillige havde et gardin bag kabinen – et gardin, der kunne hægtes af, hvorefter det højre passagersæde kunne skubbes ned i gulvet til transport af længere emner. Midtersædet gemte aflæggeplads under sædet samt skrivepult i ryglænet.

Begge biler havde i øvrigt mange aflæggerum – blandt andet over forruden. Partner havde dog ekstra et praktisk rum øverst på instrumentbrættet – bag rattet.

Godt vejgreb

Begge biler kører godt både med og uden læs. Vejgrebet i de to forhjulstrækkere er glimrende – men ESG gearet i Partner er en stor bekvemmelighed. Man slipper for at skifte gear og koble ud flere hundrede gange på en dag. Gearet vælges via en drejeknap på instrumentbrættet med valg mellem bak, neutral, automatik og manuel.

Men gearet i Partner kræver dog tilvænning – og man skal helst accelerere blødt op, så gearskiftene kan følge med. Vil man køre sporty, skal man selv skifte manuelt. Bilen havde ekstra speedpilot til at lette de længere stræk og til at klare fartgrænserne.

Kangoo har et ganske præcist gearskift – heldigt, for i femte gear trækker den i den prøvede 75 hk udgave først fra 70 km/t og i fjerde gear fra 60 km/t – altså må man i tredje gear i byzone, og det går ud over brændstoføkonomien. Med automatgear som i Partner med ESG finder computeren det optimale gear.

Partner fås med tre sæder i kabinen. Det vælger 95 procent af kunderne. Vælger man ESG udgaven, som står for 40 procent af salget, er pladsen endnu bedre, fordi der så ikke er en gearstang i vejen.

For smalle sidedøre

Begge biler har asymmetriske bagdøre og skydedør i højre side. Læssekanten er 61 cm i begge biler. Varerummet i Kangoo er på 3.000 liter – i Partner 3.300 liter. Åbningen bag bagdørene er størst i Partner (1.230 x 1.250 meter mod 1.219 x 1.129 cm).

Sidedørene er for smalle til at kunne få en palle på den korte led ind i både Kangoo og Partner med en dørbredde på henholdsvis 635 og 737 mm.

Motorerne i Peugeot Partner er lidt renere end i Renault Kangoo, hvis man køber i dag. Eksempelvis en e-hdi med 90 hk og ESG gear samt start/stop system, som slipper 123 gram CO2 ud pr. kilometer og kører 21,3 km/l.

Kangoo klarer 20,4 km/l. Fra september produktionen har Renault dog optimeret deres 1,5 liters dieselmotor, som blandt andet benyttes til Kangoo, så udledningen bliver 112 gram CO2 pr. kilometer mod 137 gram i dag.

Renaults teknikere har egentlig ikke ændret motoren – det er eksempelvis olie- og vandpumper, smøring af gearkasser og temperaturstyring, der er optimeret for at sikre det lavere forbrug.

Tags: PeugeotRenault
Tidligere Artikel

Isuzu pick up kommer til Danmark

Næste Artikel

Sportsvan med skarpere look

Næste Artikel

Sportsvan med skarpere look

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Kangoo vs. Partner – små praktiske franskmænd

8. oktober 2012
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020
Et varerum isoleret med produktet Aluthermo Quattro

Skab luftforandring i varerummet

24. januar 2018

Kort nyt

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021

AFSLØRING: Se den HELT nye Nissan Qashqai LIVE

18. februar 2021

Nyt fra kaffeknallert-kongen – Ny Piaggio Porter NP6

9. februar 2021

Ny langturs-Transit fra Ford

9. februar 2021

Tåbelige Youtubere smadrer milliondyr Mercedes G-Klasse G63’s V8

22. januar 2021
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering