Lige så avanceret som Kangoo er i sin elektriske Z.E. udgave, lige så anonym er den normale Kangoo. Og det danske marked gør ikke tingene nemmere for den lille franskmand, der klarer sig så fint i resen af Europa.
Når den upåagtede Renault Kangoo diesel 1,5 dCi, så sættes op mod konkurrenten Partner med avanceret e-hdi teknik og ESG gear, så løber sidstnævnte med guldet.
Men – Kangoo er en varebil, som burde have en større plads i klassen. Fordi den giver meget bil for pengene. Importøren har bare satset mere på at læsse den større Trafic og endnu større Master ud over rampen – med utroligt gode tilbud. Ifølge importøren kan man ikke gøre lige meget ved alle modeller.
Kangoo kunne fås fra 110.000 kroner plus moms som tilbud med 75 hk indtil udgangen af juni måned – nu er prisen over 128.000 kroner for en 75 hk udgave. Partner kan stadig fås for 110.000 kroner – mens den prøvede e-hdi med ESG automatgear kun koster 135.000 kroner.
Uden automatgear men også med 90 hk er Partner prisen 125.000 kroner. 3.000 kroner mindre end Kangoo med 75 hk. Kangoo med 90 hk koster 132.300 kroner. På den måde har Renault priset deres Kangoo ud af markedet – med mindre forhandleren er til at forhandle med.
Prisforhandlinger
Bag de lukkede døre hos Renault skal det også siges, at man er ved at gå kraftigere ind på leasing og udlejningssiden, hvor netop Partner har været klassens ukronede konge i flere generationer.
I gamle dage var det dog omvendt, da legendariske Renault 4 var nærmest alene på markedet. Men den første Kangoo var for dyr, fordi den var for let og dermed var hårdere beskattet end eksempelvis Partner og søstermodelen Citroën Berlingo (95 procent afgift i stedet for 30 procent).
Kangoo har en kabine, der er rummeligere, den har en lasteevne på 731 kg mod 655 kg i Partner. Det er måske forklaringen på, at Kangoo ude i Europa er klassens bestseller.
Kangoo har fast adskillelse bag chaufføren, mens Partner (i testudgaven) tillige havde et gardin bag kabinen – et gardin, der kunne hægtes af, hvorefter det højre passagersæde kunne skubbes ned i gulvet til transport af længere emner. Midtersædet gemte aflæggeplads under sædet samt skrivepult i ryglænet.
Begge biler havde i øvrigt mange aflæggerum – blandt andet over forruden. Partner havde dog ekstra et praktisk rum øverst på instrumentbrættet – bag rattet.
Godt vejgreb
Begge biler kører godt både med og uden læs. Vejgrebet i de to forhjulstrækkere er glimrende – men ESG gearet i Partner er en stor bekvemmelighed. Man slipper for at skifte gear og koble ud flere hundrede gange på en dag. Gearet vælges via en drejeknap på instrumentbrættet med valg mellem bak, neutral, automatik og manuel.
Men gearet i Partner kræver dog tilvænning – og man skal helst accelerere blødt op, så gearskiftene kan følge med. Vil man køre sporty, skal man selv skifte manuelt. Bilen havde ekstra speedpilot til at lette de længere stræk og til at klare fartgrænserne.
Kangoo har et ganske præcist gearskift – heldigt, for i femte gear trækker den i den prøvede 75 hk udgave først fra 70 km/t og i fjerde gear fra 60 km/t – altså må man i tredje gear i byzone, og det går ud over brændstoføkonomien. Med automatgear som i Partner med ESG finder computeren det optimale gear.
Partner fås med tre sæder i kabinen. Det vælger 95 procent af kunderne. Vælger man ESG udgaven, som står for 40 procent af salget, er pladsen endnu bedre, fordi der så ikke er en gearstang i vejen.
For smalle sidedøre
Begge biler har asymmetriske bagdøre og skydedør i højre side. Læssekanten er 61 cm i begge biler. Varerummet i Kangoo er på 3.000 liter – i Partner 3.300 liter. Åbningen bag bagdørene er størst i Partner (1.230 x 1.250 meter mod 1.219 x 1.129 cm).
Sidedørene er for smalle til at kunne få en palle på den korte led ind i både Kangoo og Partner med en dørbredde på henholdsvis 635 og 737 mm.
Motorerne i Peugeot Partner er lidt renere end i Renault Kangoo, hvis man køber i dag. Eksempelvis en e-hdi med 90 hk og ESG gear samt start/stop system, som slipper 123 gram CO2 ud pr. kilometer og kører 21,3 km/l.
Kangoo klarer 20,4 km/l. Fra september produktionen har Renault dog optimeret deres 1,5 liters dieselmotor, som blandt andet benyttes til Kangoo, så udledningen bliver 112 gram CO2 pr. kilometer mod 137 gram i dag.
Renaults teknikere har egentlig ikke ændret motoren – det er eksempelvis olie- og vandpumper, smøring af gearkasser og temperaturstyring, der er optimeret for at sikre det lavere forbrug.
Tekniske data Peugeot Partner :
Motor: 4 cyl. 1.560 ccm.
Ydelse: 90 hk v. 4000 omdr.
Moment: 215 Nm v. 1.750 omdr.
Topfart: 165 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 13,9 sek.
Gear: ESG semiaut.
Forbrug g/s: 21,3 km/l.
CO2 emission: 123 g/km.
Årlig grøn ejerafgift: 2.600 kr.
Køreklar vægt/totalvægt: 1.430/1.960 kg.
Påhæng m bremser: 950 kg.
Bremser: Vent. Skiver for/skiver bag. Abs. Esp.
Varerum: 3.300 liter.
Bagdørsåbning: 1.620 x 1.250 mm
Skydedørsåbning: 737 mm.
Lastfladelængde: 1.230 mm.
Afskrivning: 61,85 pct. – (4 år/100.000 km). (kilde: Bilpriser.dk)
Leasing: 3.108 kr. plus moms (3 år/90.000 km) (kilde: LeasePlan)
Pris: 134.990 kroner plus moms.
Tekniske data Renault Kangoo:
Motor: 4 cyl. 1.461 ccm.
Ydelse: 90 hk v, 4.000 omdr.
Moment: 200 Nm v. 1.750 omdr.
Topfart: 158 km/t
Acc. 0-100 km/t: 15 sek.
Gear: 5 trin.
Forbrug g/s: 20,4 km/l.
CO2: 137 g/km.
Årlig grøn ejerafgift: 2.600 kr.
Køreklar vægt/totalvægt: 1.335/1.936 kg.
Påhæng m. bremser: 1.050 kg.
Bremser: Skiver for/tromler bag. Abs. esp.
Varerum: 3.000 liter.
Bagdørsåbning: 1.219 x 1.129 mm
Skydedørsbredde: 635 mm.
Lastfladelængde: 1.731 mm
Afskrivning: 69,4 pct. (4 år/100.000 km). (kilde: Bilpriser.dk)
Leasing: 3.480 kr. plus moms (3 år 90.000 km). (kilde: LeasePlan9
Pris: 132.300 kr. plus moms.
Plus/minus:
Peugeot Partner
+
Plads til tre passagerer
Smidigt automatgear
Bedre lasteevne.
–
Gearskift kræver tilvænning
Mindre kabineplads
God økonomi.
Renault Kangoo
+
God kabineplads.
God lasteevne
God trailervægt
–
For høj pris
Knap så smidig
Større afskrivning