Kangoo på kraftfoder | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 25 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Måske verdens hurtigste Renault Kangoo - med udstødning i forskærmen og indsugning gennem taget. Foto: Olle og Lasse Andersson
Den store Mercedes-motor tvangfodres med kompressor og turbo med ladeluftkøling

Kangoo på kraftfoder

De svenske brødre Olle og Lasse Andersson har lagt en 6-cylindret dieselmotor med turbo og kompressor ned i en Renault Kangoo

af Jess Ulrik Verge
24. juni 2018
i Nyheder

Det begyndte med en ganske almindelig Renault Kangoo med 1,5-liters DCI-motor og 68 hestekræfter. Og det er endt med noget, som med garanti har fjernet fabriksgarantien.

I det ydre ligner bilen faktisk stadig en halvtrist standard-kassevogn – lige bortset fra, at der stikker et pænt stort afgangsrør direkte ud gennem højre forskærm.

Når motoren får gas, sender den en fed strøm af kulsort røg ud i luften.

Caddy med 500 HK

Udblæsningen kommer fra et helt andet maskineri end Kangoo blev født med, og som nok ville kræve en ny typegodkendelse, hvis den skulle bruges som håndværkerbil.

Motor fra Mercedes

Motoren er fra en Mercedes type W210 – altså E-Klasse-modellen med de runde forlygter, som blev introduceret i 1995.

Motortypen er OM606, hvilket vil sige en sekscylindret rækkemotor på tre liter med enten 134 eller 177 HK.

Ford og VW bekræfter aftale

Hvad dieseldrønnertens effekt engang har været, er Olle og Lasse Andersson ligeglade med, for de har gjort alt hvad de kunne for at få ekstra gang i stemplerne.

Turbo fra Holset

Inden motoren kom om bord i Kangoo’en, lå den i brødrenes mini-traktor puller, hvor den havde lidt anderledes specifikationer med bl.a. en Holset HX55-turbo fra amerikanske Cummins.

Indsugningen tvangsfodres nu med en Holset HX40-turbo. Luften suges ind gennem et hul i taget, og ladeluften afkøles i en væske-til-luft-intercooler, der er så lang, at den rækker ind i lastrummet.

Ved krumtapakslen sidder der en anden amerikansk booster, nemlig en M90-kompressor fra Eaton.

Bagtøj fra Volvo 940

Ifølge brødrene har dette brutale miks øget effekten til cirka 450 HK. Kræfterne sendes gennem en elektronisk styret automatgearkasse, hvorfra de sendes ud i et solidt bagtøj fra en Volvo 940.

Lasse og Olle Andersson deltager i forskellige fartfestival’er – blandt andet den årlige Speed Weekend ved Årsunda i Sverige.

Se Kangoo’en med masser af sort røg og lyd her:

Tags: Renault KangooTuning
Tidligere Artikel

Fiat Doblo først med benzinmotor

Næste Artikel

Kurérfirmas chauffører er ansatte - ikke selvstændige

Næste Artikel
Hermes er blandt de 5 største kurérvirksomheder i Tyskland. Foto: Hermes

Kurérfirmas chauffører er ansatte - ikke selvstændige

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022
Måske verdens hurtigste Renault Kangoo - med udstødning i forskærmen og indsugning gennem taget. Foto: Olle og Lasse Andersson

Kangoo på kraftfoder

24. juni 2018
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering