Kamera gør traileren gennemsigtig | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 25 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Med Valeo XtraVue Trailer bliver traileren gennemsigtig. Foto: Valeo

Kamera gør traileren gennemsigtig

Verdenspremiere for produktionsklart system, der kigger ret gennem traileren og gør det lettere at bakke

af Jess Ulrik Verge
25. februar 2019
i Nyheder

Den franske virksomhed Valeo har udviklet en løsning, der fjerner de blinde vinkler, der opstår når man kører med trailer. Kameraer monteret bag på traileren integrerer sig med bilens eksisterende kamera-system.

Løsningen hedder “Valeo XtraVue Trailer”. Den havde verdenspremiere i januar i Las Vegas på CES 2019, der er en innovationsmesse for elektronik. Samme teknologi debutterer i amerikanske pickup-modeller som GMC Sierra Heavy Duty og Chevrolet Silverado HD.

Land Rover var først

Ny teknologi er der dog ikke tale om. Land Rover udviklede et sådant system allerede i 2015. Men det mangler endnu at se dagens lys i en produktionsmodel. Den første beslægtede teknologi fra Jaguar Land Rover ser vi i den nye Evoque, der kan fås med ‘gennemsigtig’ motorhjem.

Land Rover gør traileren usynlig

At den ‘gennemsigtige trailer’ nu har debut i USA, er måske ikke så mærkeligt, når man tager i betragtning, at amerikanerne elsker deres fem meter lange pickuptrucks, der kan trække tilsvarende enorme trailere.

Billederne kombineres

Det er dog relativt simpelt selv at montere et kamera bag på traileren, hvis man gerne vil se, hvad der foregår der omme, når man f.eks. bakker.
“Valeo XtraVue Trailer” går lige som Land Rover skridtet videre ved at kombinere billederne fra bilens egne kameraer og kameraet/kameraerne bag på traileren.

Systemet danner ét samlet billede, hvor man ser omgivelserne i fuld bredde bag bilen inklusive et kig ret gennem traileren. Ideen med denne løsning er at fjerne de blinde vinkler, der opstår i særlig grad, når man kører med en høj, lukket trailer.

Fjerner stressfaktoren

Meningen med systemet er også at fjerne den stressfaktor, der er forbundet med at have f.eks. flyttetrailere, hestetrailere, maskintrailere, lifttrailere og campingvogne efter bilen. Skal man f.eks. bakke ind ad en sidevej, hvor der er dårlige oversigtsforhold, kan der pludselig dukke en bil op, der skal ud fra sidevejen.

Den kan holde dér ganske uset i så tilpas mange sekunder, at man kan nå at bakke ind i den med ekvipagen. I mange andre situationer kan man forestille sig opfyldelsen af Murphys lov om, at alting på et eller andet tidspunkt vil gå galt. Måske vil det bare gå galt lidt senere, hvis man kan se, hvad man er på vej til at bakke ind i.

Også fordele på landevejen

I øvrigt slipper man jo også for at skulle tilkalde assistance i form af gestikulerende hjælpere, når vogntoget skal manøvreres sikkert ind på plads.

Trailer beskytter liften mod regn og lange fingre

Alt hvad der sker bag bilen kan følges på et display, monteret inde i bilen, og man har ikke kun fordel af systemet, når man bakker. Under kørslen fremad kan man også se, om der skulle være en bil, der ligger så tæt bagved, at man ikke kan se den i sidespejlene, lige som systemet kan vise, når det efter en overhaling er sikkert at trække ind igen.

Nu mangler vi så bare et system, der fortæller os, til hvilken side vi skal dreje rattet, når der bakkes. Men det har Volkswagen jo allerede opfundet. Må vi foreslå, at Valeo, Jaguar Land Rover og VW snart stikker hovederne sammen over en skitseblok?

Tags: CES 2019Land RoverTransparent TrailerValeo
Tidligere Artikel

Bliv klog på nye varebilsregler

Næste Artikel

VW viser vild Touareg V8 TDI

Næste Artikel
Det lille V8-emblem i kølergrillen fortæller, at der ligger et 421-hestes monster under hjelmen

VW viser vild Touareg V8 TDI

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022
Med Valeo XtraVue Trailer bliver traileren gennemsigtig. Foto: Valeo

Kamera gør traileren gennemsigtig

25. februar 2019
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering