Den franske virksomhed Valeo har udviklet en løsning, der fjerner de blinde vinkler, der opstår når man kører med trailer. Kameraer monteret bag på traileren integrerer sig med bilens eksisterende kamera-system.
Løsningen hedder “Valeo XtraVue Trailer”. Den havde verdenspremiere i januar i Las Vegas på CES 2019, der er en innovationsmesse for elektronik. Samme teknologi debutterer i amerikanske pickup-modeller som GMC Sierra Heavy Duty og Chevrolet Silverado HD.
Land Rover var først
Ny teknologi er der dog ikke tale om. Land Rover udviklede et sådant system allerede i 2015. Men det mangler endnu at se dagens lys i en produktionsmodel. Den første beslægtede teknologi fra Jaguar Land Rover ser vi i den nye Evoque, der kan fås med ‘gennemsigtig’ motorhjem.
At den ‘gennemsigtige trailer’ nu har debut i USA, er måske ikke så mærkeligt, når man tager i betragtning, at amerikanerne elsker deres fem meter lange pickuptrucks, der kan trække tilsvarende enorme trailere.
Billederne kombineres
Det er dog relativt simpelt selv at montere et kamera bag på traileren, hvis man gerne vil se, hvad der foregår der omme, når man f.eks. bakker.
“Valeo XtraVue Trailer” går lige som Land Rover skridtet videre ved at kombinere billederne fra bilens egne kameraer og kameraet/kameraerne bag på traileren.
Systemet danner ét samlet billede, hvor man ser omgivelserne i fuld bredde bag bilen inklusive et kig ret gennem traileren. Ideen med denne løsning er at fjerne de blinde vinkler, der opstår i særlig grad, når man kører med en høj, lukket trailer.
Fjerner stressfaktoren
Meningen med systemet er også at fjerne den stressfaktor, der er forbundet med at have f.eks. flyttetrailere, hestetrailere, maskintrailere, lifttrailere og campingvogne efter bilen. Skal man f.eks. bakke ind ad en sidevej, hvor der er dårlige oversigtsforhold, kan der pludselig dukke en bil op, der skal ud fra sidevejen.
Den kan holde dér ganske uset i så tilpas mange sekunder, at man kan nå at bakke ind i den med ekvipagen. I mange andre situationer kan man forestille sig opfyldelsen af Murphys lov om, at alting på et eller andet tidspunkt vil gå galt. Måske vil det bare gå galt lidt senere, hvis man kan se, hvad man er på vej til at bakke ind i.
Også fordele på landevejen
I øvrigt slipper man jo også for at skulle tilkalde assistance i form af gestikulerende hjælpere, når vogntoget skal manøvreres sikkert ind på plads.
Alt hvad der sker bag bilen kan følges på et display, monteret inde i bilen, og man har ikke kun fordel af systemet, når man bakker. Under kørslen fremad kan man også se, om der skulle være en bil, der ligger så tæt bagved, at man ikke kan se den i sidespejlene, lige som systemet kan vise, når det efter en overhaling er sikkert at trække ind igen.
Nu mangler vi så bare et system, der fortæller os, til hvilken side vi skal dreje rattet, når der bakkes. Men det har Volkswagen jo allerede opfundet. Må vi foreslå, at Valeo, Jaguar Land Rover og VW snart stikker hovederne sammen over en skitseblok?