Toyota ProAce City er det ægte barn i alliancen med PSA, der
bygger den samme bil i tre versioner.
Det er Peugeot Partner, Opel Combo og Citroen Berlingo.
Hos Toyota hedder den ProAce City.
Teknikken er den samme, motorerne er det samme, men skiltene er forskellige.
Det er kunderne til bilerne måske også og derfor er der plads til en til version
af den lille byvenlige varebil.
Toyota ProAce City kan leveres i to længder. En kort o gen lang. Så lang er den lange nu heller ikke med sine 4,7 meter. Den korte er 4,4 meter. Det smart i den forlængede version er, at de ekstra centimeter ikke er som udhæng over bagakslen, men som forlænget akselafstand. Det giver et meget mere regulært rum, i den længste af de to.
Fem motorer at vælge i mellem
Den billigste model med den mindste motor koster 99.900 kr. eks. moms. Det er billigt for en varebil og den lave indstigningspris skal nok lokke kunderne ind i butikken. Når så du får prøvet den mindste motor med 75 dieselheste, så er det sælgerens tur til at slå til. For det er ikke meget og slet ikke, hvis du rent faktisk skal have noget gods med i kassen. Et andet godt argument for at vælge Toyota’en frem for PSA-koncernens trillinger er, at der er tre års garanti hos Toyota. De andre giver kun to år.
Så er det op til dig selv om du vil have en af de to benzinmotorer. De er på henholdsvis 110 eller 130 hk og er 3-cylindrede.
Vil du have mere bundtræk, så er det diesel. Der er
yderligere to af dem at vælge imellem.
Der kan du får 102 eller 130 heste. Gearkasserne
er enten 5- eller 6-trins manuelle eller med 6 automatiske trin. Automatgearet
er dyrt ekstraudstyr.
Det vigtige
Selv om Toyota ProAce City er klejn, så er det stadig en
varebil og den bliver købt for at blive brugt. Og så spørger du dig selv, hvor
meget kan den bruges til? Ret meget er svaret.
Den klarer pænt med last. Den korte variant kan tage 650 kg og den lange noget
mere – hele 1.000 kg. I den lange version er der plads til to europapaller. Det
er ganske godt klaret for så lille en varebil.
Og er der træk på er det omvendt. Her tager den korte variant mest. Den klarer – alt efter motorstørrelsen – mellem 1.230 og 1.350 kg. Den lange udgave trækker mellem 850 og 1.000 kg. Det er godkendt til den størrelse bil.
Kabinen er god
Kabinen bærer mere præg af PSA end Toyota. Plastikkvaliteten
er okay. Det gode er, at der er et hav af aflæggemuligheder og smårum. En anden
god detalje er, at bakspejlet er erstattet af en skærm, der kan vise, hvad der
sker bag bilen, men som også kan skifte til at vise bilens højre side.
Dette r smart af flere grunde. Selvfølgelig fordi et konventionelt bakspejl er
værdiløst uden bagruder, men også detaljen med at skifte til at se ned langs
bilen gør, at man undgår uheld i højresving.
Der er to sædekonfigurationer. To eller tre pladser. Vælger
man to pladser giver det muligheden for at få en luge, der går ind under
passagersædet. Så er der ekstra plads til lange brædder.
Den mulighed forsvinder, hvis man vælger tre pladser. Men så får man til
gengæld … tre pladser.
Førersædet er godt. Man sidder fint og rattet kan justeres op og ned, ud og ind. Det gør det let at finde sig til rette.
Toyota ProAce City er nok for lille til at være en ’rigtig’
håndværkerbil. Skal du ofte køre med tung trialer eller mange byggematerialer,
så skal du vælge en større og stærkere. Men det ved du godt.
ProAce City er velegnet til at hav af andre ting. Er man vinduespudser eller
pladsmand eller blot kører lidt budkørsel mellem kontorer eller byggepladser,
så er man godt tjent med Toyota’en.
På dagen kørte vi i en 130 hestes diesel med automatgear. Det er en god kombination og ProAce City er både kvik og letkørt.