Spørger man i USA en hardcore Jeep-ejer, hvad han mener om den moderne teknologis indtrængen i bilindustrien, vil han måske svare ”Don’t mess we our Jeeps!“, ligesom en hardcore Land Rover-ejer vil have sig frabedt, at der pilles ved de britiske 4-hjulstrækkere produceret efter KISS-princippet – Keep It Simple, Sir! – men sådan er virkeligheden bare ikke!
Jeep og Land Rover er som alle andre bilproducenter tvunget til at indrette sig efter lovgivningens forordninger og følge med tidens forbrugerkrav til stadigt mere effektive, raffinerede og økonomiske biler. Især det sidste vejer tungt, når bilkøbere går i markedet for at vælge nyt, for dagene med billigt brændstof og uhæmmet forbrug er forlængst forbi – det er blevet dyrt at køre bil.
Nu er optimal brændstofydelse et must både af hensyn til økonomien og miljøet, og dét prioriterer bilproducenterne, som de bedst kan.
Engine Stop-Start system
En metode til begrænsning af brændstofforbrug og CO2-udslip er et stop-start system, som slukker for motoren for at undgå unødig tomgangskørsel eller måske et cut-off system, der sætte nogle af motorens cyllindre på stand-by, når behovet for trækkraft mindskes.
Jeep introducerer således ESS-system; Engine Stop-Start, på den nye Cherokee for dels at spare på brændstoffet og dels at reducere CO2-udslippet.
Begge dele reduceres med op til 3,0 procent med denne relativt enkle teknologi, som Chrysler første gang tog i brug med Dodges store Ram 1500 pick-up.
High-speed starter
ESS-systemet er koblet til en high-speed starter, som med en reduceret rotering af krumtapakslen optimerer genstarten af den slukkede motor.
Motorens elektroniske system overvåger og registrerer, hvad der foregår, så når speederen slippes, og bilen bremses til stilstand, afbrydes brændstoftilførslen, og motoren slukkes.
Forøget batterikapacitet sørger for opretholdelse af strømkrævende funktioner, mens motoren er slukket og ikke genererer strøm til batteriet.
Når bremsepedalen slippes, restarter motoren i løbet af 0,3 sekunder. og Cherokees 9-trins automatgear går i indgreb – klar til at fortsætte kørslen.
Dog har Jeep valgt at supplere ESS-systemet med en afbryder, så det kan kobles fra, dersom bilisten ønsker det.
MultiAir2 ventilsystem
ESS-systemet anvendes på såvel Chryslers 24-ventilede, 271 hk, 3,2-liter V6 Pentastar-motor som den 16-ventilede, 186 hk, 2,4 liter Tigershark-motor.
Den 4-cylindrede 2,4-liters motor tilgodeses desuden af det såkaldte MultiAir2 elektrohydrauliske ventil-system i stedet for traditionelle mekaniske ventilløftere.
System sikrer en mere præcis styring af ventilernes åbnings- og lukketider og dermed optimering af motorens forbrændingsproces.
9-trins automatgear
Den nyudviklede og adaptive 9-trins automatgearkasse bidrager ligeledes til en forbedret ydelse i de nye motorvarinater af Jeep Cherokee.
Me de teknologiske raffinementer har Jeep fået forbedret Cherokee-modellens brændstoføkonomi med op til 30 procent i forhold til den udfasede modelgeneration.