Jeep er blevet mere stueren | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
onsdag. 22 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Med nye downsizede og optimerede motorer er Jeep på vej med forbedret brændstoføkonomi og mindre miljøbelastning.
MultiAir-motoren i den nye Jeep Cherokee.
Den nye Cherokee nu er udstyret med ESS-system, men samtidigt har Jeep med en kontakt gjort det muligt at koble stop-start systemet fra.
Vejen frem findes ikke i bakspejlene, men i ny og bedre teknologi. Det gælder for Jeep som for enhver anden bilproducent - nu og fremover.

Jeep er blevet mere stueren

Jeep Cherokee med ESS-system og 9-trins adaptivt automatgear er 30 procent mere brændstoføkonomisk end forgængeren

af Morten Dam
14. juli 2014
i Baggrund, Nyheder

Spørger man i USA en hardcore Jeep-ejer, hvad han mener om den moderne teknologis indtrængen i bilindustrien, vil han måske svare ”Don’t mess we our Jeeps!“, ligesom en hardcore Land Rover-ejer vil have sig frabedt, at der pilles ved de britiske 4-hjulstrækkere produceret efter KISS-princippet – Keep It Simple, Sir! – men sådan er virkeligheden bare ikke!
Jeep og Land Rover er som alle andre bilproducenter tvunget til at indrette sig efter lovgivningens forordninger og følge med tidens forbrugerkrav til stadigt mere effektive, raffinerede og økonomiske biler. Især det sidste vejer tungt, når bilkøbere går i markedet for at vælge nyt, for dagene med billigt brændstof og uhæmmet forbrug er forlængst forbi – det er blevet dyrt at køre bil.
Nu er optimal brændstofydelse et must både af hensyn til økonomien og miljøet, og dét prioriterer bilproducenterne, som de bedst kan.

Engine Stop-Start system

En metode til begrænsning af brændstofforbrug og CO2-udslip er et stop-start system, som slukker for motoren for at undgå unødig tomgangskørsel eller måske et cut-off system, der sætte nogle af motorens cyllindre på stand-by, når behovet for trækkraft mindskes.
Jeep introducerer således ESS-system; Engine Stop-Start, på den nye Cherokee for dels at spare på brændstoffet og dels at reducere CO2-udslippet.
Begge dele reduceres med op til 3,0 procent med denne relativt enkle teknologi, som Chrysler første gang tog i brug med Dodges store Ram 1500 pick-up.

High-speed starter

ESS-systemet er koblet til en high-speed starter, som med en reduceret rotering af krumtapakslen optimerer genstarten af den slukkede motor.
Motorens elektroniske system overvåger og registrerer, hvad der foregår, så når speederen slippes, og bilen bremses til stilstand, afbrydes brændstoftilførslen, og motoren slukkes.
Forøget batterikapacitet sørger for opretholdelse af strømkrævende funktioner, mens motoren er slukket og ikke genererer strøm til batteriet.
Når bremsepedalen slippes, restarter motoren i løbet af 0,3 sekunder. og Cherokees 9-trins automatgear går i indgreb – klar til at fortsætte kørslen.
Dog har Jeep valgt at supplere ESS-systemet med en afbryder, så det kan kobles fra, dersom bilisten ønsker det.

MultiAir2 ventilsystem

ESS-systemet anvendes på såvel Chryslers 24-ventilede, 271 hk, 3,2-liter V6 Pentastar-motor som den 16-ventilede, 186 hk, 2,4 liter Tigershark-motor.
Den 4-cylindrede 2,4-liters motor tilgodeses desuden af det såkaldte MultiAir2 elektrohydrauliske ventil-system i stedet for traditionelle mekaniske ventilløftere.
System sikrer en mere præcis styring af ventilernes åbnings- og lukketider og dermed optimering af motorens forbrændingsproces.

9-trins automatgear

Den nyudviklede og adaptive 9-trins automatgearkasse bidrager ligeledes til en forbedret ydelse i de nye motorvarinater af Jeep Cherokee.
Me de teknologiske raffinementer har Jeep fået forbedret Cherokee-modellens brændstoføkonomi med op til 30 procent i forhold til den udfasede modelgeneration.

Tags: ChryslerDodgeJeep
Tidligere Artikel

Was??? En Nissan-Mercedes ...?

Næste Artikel

Nissan underbyder Ford og VW

Næste Artikel
Spændende om de danske Pulsar-priser kryber under Focus og Golf, når den i oktober får dansk premiere.

Nissan underbyder Ford og VW

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Med nye downsizede og optimerede motorer er Jeep på vej med forbedret brændstoføkonomi og mindre miljøbelastning.

Jeep er blevet mere stueren

14. juli 2014
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering