Døde fisk flyder med strømmen; og grå mainstream biler er der rigeligt af i forvejen. Så når der kommer noget, der stritter og strutter lidt ud over det sædvanlige, er det en ren fest.
Sådan én er Jeep Cherokee.
En lille flødebolle, som næppe fylder særligt meget i bilkøbernes bevidsthed i sit hjemland, USA, men som her til lands vender hoveder, hvor den færdes. Og helt forståeligt.
Store forlygter og andre klichéer
Den ligner intet andet hverken amerikansk eller europæisk. Jeeps syv tænder i kølergrillen er intakte omend knækket på tværs. Og det må have gjort ondt, for den har knebet forlygterne helt sammen i smerte. Det er et look, man lige skal vænne sig til.
For selv om det giver et dejligt frisk pust i en noget konservativt anlagt klasse, så har Jeep altså også taget et stort skridt i et segment, hvor store forlygter og andre maskuline klichéer er fremherskende.
Vi beholder den sgu
Det er som om, de har siddet med koncept-modellen og tænkt ‘Skide være med det, vi beholder den sgu.’
Og det er vel helt rigtigt tænkt. For Jeep skal appellere til andet og langt mere end ‘dejligt-rummelig-bil-til-prisen-mentaliteten’.
Og det gør den.
Billig
Prisforskellen på diesel- og benzinversionerne er stor. Men for en gangs skyld er det i dieselvarianterne favør. 316.000 plus moms (52.000) starter de på med den lille 140-hestes dieselmotor, seks-trins manuel gearkasse og forhjulstræk.
Den vil europæere prøve, og de vil temmeligt sikkert også lige tage en tur ned til havnen og tilbage til forhandleren i den amerikanske flyder med 272 hk og den ni-trins automatgearkasse, som skifter så tit og blidt, at man slet intet mærker til den.
Kun én pris
Men der skal smides 434.000 plus moms (68.000) for en limited og det samme for den rå variant Trailhawk med låsbare differentialer, som vi har testet. Det er ganske enkelt den eneste pris på benzinmodellerne.
Og selvfølgelig skal der være en benzinflyder med alt det smagløse lirekasse, som amerikanerne har gjort til deres varemærke.
Og der skal være en ordentlig sveder af en benzinmotor under hjelmen til at buldre bissen rundt med. Og når det nu ikke kunne blive den store V8’er, så er den ‘lille’ 3,2-liters V6’er med 272 nu også et udmærket alternativ til den.
Tung, doven og blød
På sin egen beskedne måde har den bevaret lidt af den tunge, dovne karakteristik, der supplerer den bløde affjedring så fint.
Europa redder amerikanske Grand Cherokee
Den er ikke nogen Grand Cherokee, men den er stadig en stor SUV efter europæiske bilkøberes standard, og skal man tage den alvorligt med det svært fordøjelige forbrug og undervogn model amerikansk gyngehest, så er den lille det bedste valg af de to.
Det danske valg
Men med dieselmotor forstås.
For når du kommer tilbage fra havnen med tankmåleren bøjet mod den lille pal nederst på skiven, ender du formentlig med at vælge den 170-hestes diesel med samme nitrins gearkasse som V6’erens.
Ford C-Max – One Ford til alle
Med et drejningsmoment på 350 Nm – 35 flere end benzinmotorens – og en brændstoføkonomi på 17,9 km/l – 7,9 km/l bedre end benzinerens – til et par tusindlapper mindre på spisesedlen, er den klart det danske valg.
Italiensk sikkerhed
Her i 2015 er det ikke længere så hårdrejsende at dreje på rattet i en amerikansk Jeep. Om det er den nye italienske ejer, der har en finger med i spillet, eller de bare er blevet mere opmærksomme på, at sikkerhed starter med sikre køreegenskaber ‘over there’, ved vi ikke. Men faktum er, at det er blevet langt mindre hårrejsende at kaste den gennem sving, end man kunne frygte med den bløde affjedring.
Men det er kun i undvigesituationer, den slags bør praktiseres. Hverken Cherokee eller storebror Grand Cherokee er skabt til andet end blid, vuggende transport og campingture i ødemarken – ad slagen vej såvel som uudforsket terræn.
Vælg med andre legemsdele
Nå ja, Trailhawk, som udelukkende er en lidt mere heavy duty udstyrsversion og kun fås til benzinmotoren, har det lidt mere offroad-egnede Jeep Active Drive Lock firehjulstræk, som gør den både tungere og langsommere.
Prisen er den samme som for Limited-versionen, så her skal man lige trække vejret dybt, inden man kaster sig ud i beslutningen om den mere rå men ikke mere komfortable Trailhawk.
Men resten af Cherokee skal helt klart vælges med andre legemsdele end hovedet.
Fakta:
Jeep Cherokee Van 3.2 V6 Trailhawk:
Motor: 3239 ccm, V6 benzin
Ydelse: 272 hk / 315 Nm
0-100 km/t: 8,4 sekunder
Topfart: 180 km/t
CO2: 232 g/km
Forbrug: 10,0 km/l
Pris: 434.598 kroner plus moms (68.359)
Billigste: 316.241 kroner plus moms (51.873)