Den helt ny Jeep Cherokee får sin europæiske debut på Geneva Motor Show. Den blev fyret af på det amerikanske marked sidste år.
Samtidigt er der Jeep-premiere på Fiats 2,0 JTD-motor med enten 140 eller 170 hk under motorhjelmen, hvor den yder brændstoføkonomisk førstehjælp til den ellers forslugne amerikaner.
Men endnu en stor nyhed gemmer sig nede i mørke. Som den mindste maskine nogensinde får den lov til at overføre sine økokræfter til asfalten gennem den fine 9-trins automatgearkasse fra ZF, som netop har haft premiere i Range Rover Sport.
Bondekone eller bjergbestiger
Den nye 2,0 Multijet, som den hedder i Jeep, får stop/start og er direkte rettet mod det europæiske marked, hvor der stadig ikke er meget fremtid for tunge benzinslugere.
Highpower-versionen med 170 hk får 9-trins automatgear, mens 140 hk altid er i kombination med en sekstrins manuel gearkasse.
Dertil kommer, at det europæiske marked får mulighed for både en forhjulstrukket version og tre forskellige typer firehjulstræk, så både bondekonen med lang indkørsel, naturelskeren og den krævende bjergbestiger kan få lige den grad af terræn-egenskaber, der passer til deres behov.
Bondekonen kan koble bagakslen fra, når firehjulstræk ikke er nødvendigt.
V6 og 272 hk
Det er en nyhed til Jeep Cherokee 4×4 og hedder Rearaxle Disconnect, der som navnet antyder, kan frakoble træk på bagakslen, så man nedsætter friktion og dermed brændstofforbrug, når firehjulstrækket ikke er nødvendigt.
Naturelskeren kan vælge mellem høj- og lavgear, mens bjergbestigere og entreprenører desuden får mulighed for at til- og frakoble differentialer på langs og på tværs.
Den sidste fås kun med den store benzinmotor, som europæiske kunder med al sandsynlighed vil fravælge i ni ud af ti tilfælde.
Det er en 3,2-liters V6 og 272 hk. Også den bliver parret med den nye 9-trins automatgearkasse.
Der er dansk premiere på Cherokee i juni.