– Når jeg ser en Range Rover på gaden, koger mit blod, for vi burde også være i stand til at lave sådanne biler.
Sådan siger Jeep og Fiat’s administrerende direktør. Med til forklaringen hører dog, at manden, Sergio Marchionne, er italiener.
Bag den fyrrige udtagelse ligger også nyheden om, at Jeep vil bevæge sig op af i markedet med en kommende model, som skal stjæle kunder fra Range Rover. Det skriver det financielle tidsskrift Bloomberg, som har talt med Marchionne.
Pinlig kinesisk kopi af Range Rover Evoque
Italieneren vil dog ikke ind på endnu, hvad vi kan forvente af en ny model, udover at firmaet allerede arbejder på modellen. Det, vi ved, er, at modellen skal ligge over Jeep’s dyreste nuværende model, Grand Cherokee, som herhjemme starter ved 1.336.000 kr (667.279 som van ex. moms) i dyreste Summit-variant. I 2018 kommer også en ny fortolkning af modellen Grand Wagoneer, som er endnu større end Grand Cherokee. Men en Range Rover-konkurrent vil altså formentlig blive endnu dyrere end de to modeller.
Særligt brand
Meget lig engelske Range Rover har Jeep et unikt image blandt købere, og det er det, som har uudnyttet potentiale. Jack Nerad er analyst hos Kelley Blue Book, et analyseinstitut for bilindustrien, og han mener, at en dyrere og mere luksuriøs Jeep, vil falde i god jord hos amerikanerne, men også hos kineserne.
– Jeep er unik. Der er i virkeligheden ingen rigtig erstatning for dem på markedet, og det sætter dem i en temmelig god position. Så der er en masse muligheder der, siger Jack Nerad til Bloomberg.
I Kina elsker store SUV’er, og landet er et oplagt nyt marked. Derfor udvider Jeep deres forhandlernetværk med omkring en tredjedel i år, og fra november skulle modellen Cherokee også bygges i Kina. Den mindre model Renegade kommer i kinesisk produktion næste år.
Rygvind
Jeep, som ejes af Fiat Chrysler-koncernen, har de senere år faktisk haft medvind, og siden 2009 er salget af de hårdhudede offroadere mere end firedobblet. Det skyldes, at SUV’er stadig er enormt populære og et voksende segment. En relativt stor del udgøres dog af store, dyre modeller, og her kunne den italiensk-amerikanske koncern godt mangle flere kort, som en Range Rover-konkurrent.
Jeep Wrangler – bonderøv på bytur
Internt i koncernen er der dog allerede gang i gryderne, for Maserati, som også ejes af Fiat, i fuld sving med at lægge sidste hånd på netop deres SUV, som får navnet Levante, og skulle introduceres næste år. Spørgsmålet er så, om den kære Marchionne vil få et mere roligt blodtryk, hvis han fik en italiensk og amerikansk konkurrent til Range Rover.