Aston Martin, Bentley, Cadillac, Lamborghini og Lincoln får ikke banen for sig selv, og heller ikke Audi, BMW, Mercedes eller nogle af de andre aktører i SUV-markedet, for Jaguar vil blande sig i opløbet og kampen om købernes gunst, når det gælder crossover-modeller med stort bagagerum og ditto bagklap – og måske skruet ind mellem et par gule eller to-farvede afgiftsbelagte ”medaljer“.
Indtil videre kaldes Jaguars koncept for C-X17, og profilen anes på den lokkemad – billedet herover – som det britiske selskab har udsendt forud for verdenspremieren ved IAA-messen i Frankfurt i den kommende uge. Flere detaljer ventes frigives til den tid.
Afløser for X-modellen
Bilen er baseret på Jaguars nye aluminium-arkitektur, der kan strækkes i flere retninger. Både som SUV og som en sedanmodel til afløsning for den Mondeo-baserede og nu udfasede X-model, der blev produceret mens Jaguar havde Ford Motor Company som ejer.
Jaguar har p.t. ikke afsløret andet om C-X17 konceptet end at det tjener til at illustrere, hvad Jaguar vil kunne anvende det til som udgangspunkt for produktionsmodeller. Det antages at SUV-versionen får betegnelsen XQ eller Q, mens sedanudgaven får betegnelsen XS. Produktionsmodne udgaver af begge modeller forventes lanceret i efteråret 2015, og Jaguar har ingen tid at spilde.
Sammenlignet med Land Rover går det langsommere for Jaguar med at sælge, hvilket bl.a. skyldes manglen på ”indstigningsmodeller“, der kan matche konkkurrenterne som f.eks. Audi Q3 og 5, BMW X3 og X5.
Så den britiske kat er ved at gøre klar til jage de frække tyske mus; Audi, BMW og Mercedes, på flugt og tage en større bid af luksusmarkedet.
C-X17 konceptet præsenteres i Frankfurt side om side med opdaterede udgaver af produktionsmodellerne XJR, XFR-S, XF Sportbrake tillige med den nye F-Type.
(Opdateret 4. september, 9:34)