Jaguar er ikke meget for at benævne protypen C-X17 for en SUV, der står for Sport Utility Vehicle. De foretrækker derimod betegnelsen ”Sports Crossover”, der skal forene en firhjulstrækkers egenskaber med en hurtig sportscoupés glæde for fart.
Dermed bliver det præciseret, at C-X17 er noget andet end flertallet af konkurrenterne, der strækker sig fra Range Rover, Audi, BMW til Mercedes, netop i den liga, Jaguar vil svinge sig op.
Det skal fortrinsvis ske i USA og de rige ørkenstater, hvor prestige betyder alt.
En stor opgave for designerne
Det er noget af en opgave at få en stor bil til at se elegant ud, men det er lykkedes for Jaguars design team at strække F-type stilen til at omfavne en stor firehjulstrækker.
Oplysningerne er få, men det ligger fast, at C-X17 er konstrueret helt i aluminium, en meget kostbar proces, der dog ikke er ukendt for Jaguar. Der er ikke tale om en engangsinvestering, men om en investering i fremtidige Jaguar og Land Rover modeller. Jaguar og Land Rover er begge ejet af den indiske koncern Tata.
Mange hestekræfter og firehjulstræk
Motorpaletten kan blive bred fra den kompressormadede 5-liter V8’er med 510 hk fra Jaguar XK til den stærke S-variant med 550 hk, der næsten er en selvfølge for kunderne i den liga.
Til det mere moderate Europa kunne en 3,0 liter kompressor V6 med 340 hk stå til rådighed ligesom en 4-cylindret 2,2 liter turbodiesel med 200 hk og en 3,0 V6 turbodiesel med 240 hk er interessante for Europa, ja nærmest nødvendige.
Transmissionen bliver på alle fire hjul med teknik fra Land Rover via en 8-trins automat gearkasse. Terrændueligheden sørger stor frihøjde og det elektroniske Terrain Response for, akkurat som på Range Rover Sport.
Stil betyder alt i superligaen
Stil er alt eller intet, når det kommer til interiøret og bliver virkeligheden bare tilnærmelsesvis så strålende som billedet viser, har Jaguar sit på det tørre.
Interiøret har fire sæder med Connolly skind af fineste kvalitet og et nyindrettet cockpit, der ikke er en klone af det øvrige program, bortset fra den skjulte gearvælger, der kommer til syne, når man stiger ind i bilen.
Designet oser af fremtid uden duft af traditionel Jaguar, måske en satsning, men på den anden side bliver C-X17 skabt for at trække nye kunde ind i stalden.
Meget kan ske endnu, for C-X17 går ikke i produktion før om to til tre år, så der er tid til at sælge Range Roveren, Audi Q7’eren eller BMW 5’eren og stille sig i kø til en Jaguar Sports Crossover.