Jaguar ligger på lur | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
søndag. 26 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Jaguar ligger på lur

Med en helt ny og selvstændig aluminium-arkitektur er der streget op til den første Jaguar SUV og en afløser for X-serien med andre nye modeller

af Morten Dam
19. september 2013
i Nyheder

Jaguar har lagt navn og emblemer til mange legendariske bilmodeller til sport såvel som til komfortabel promenadekørsel på First Class, men aldrig en 4-hjulstrukket og terrængående SUV. Sæder og skikke står imidlertid for fald, når markedet styres af udbud og efterspørgsel. 
Jaguars svar på udfordringen fra konkurrenter som Audi, BMW, Cadillac, Lamborghini, Maserati, Mercedes-Benz, Porsche og Range Rover har taget form i konceptbilen C-X17, der forleden havde verdenspremiere på IAA-messen i Frankfurt.
C-X17 er baseret på en fleksibel modulplatform i aluminium og en arkitektur som åbner for den fremtidige udvikling og udvidelse af det britiske luksusmærkes modelpalette i almindelighed og nedad i særdeleshed eftersom Jaguar foruden et modstykke til konkurrenternes SUV-modeller også mangler en indstigningsmodel til erstatning for den udfasede og Ford Mondeo-baserede X-serie.

Ambitiøst udviklingsprojekt

C-X17 konceptet er måske Jaguars hidtil mest ambitiøse og seriøse udviklingsprojekt i et marked med vækstpotentiale – det gælder både SUV og luksuriøse mellemklassemodeller.
Udfordringen for Jaguar går både udad og indad, for ganske vist gælder det om at vinde øget fodfæste i markedet, men det skal være med tungen lige i munden, så det ikke medfører kanibalsering af modellerne fra søsterselskabet Range Rover med ekspertise i 4-hjulstrukne SUV-modeller i luksusklassen.
Manden bag profileringen af den kommende SUV med kattehovede i køregrillen er designchefen Ian Callum. Han er citeret for at have sagt, at C-X17 er et koncept, som blot afspejler nogle af de muligheder, som den nye arkitektur giver plads for. Men i samme ombæring siger han også, at designafdelinger skal afholde sig fra at udvikle koncepter, som aldrig bliver til realiteter.
Med andre ord kan vi gå ud fra, at C-X17 er relativt tæt på længden af og proportionerne i den endelige produktionsmodel ligesom den giver et fingerpeg om størrelsen på de biler, som skal sluses ind i bunden af Jaguars modelprogram.

Få millimeter kan gøre stor forskel 

At den 4720 mm lange C-X17 præsenterer nogle af de samme designmæssige karakteristika som den succesfulde sportsvogn F-Type, er ingen tilfældighed, men det er ifølge Callum ikke ingen let opgave at transformere de bærende stilelementer fra den elegante F-Type til en SUV som C-X17.
Nogle få millimeter for meget eller for lidt kan gøre forskellen mellem succes og fiasko, når det gælder proportioneringen i et nyt design. Og da slet ikke i en et koncept zom C-X17, der er ligeså høj som en Range Rover Evoque, men 40 centimeter længere end denne.
Konceptbilens enorme 23-tommer hjul bidrager imidlertid til at understrege det sportslige islæt i Jaguars kommende Sports Utility Vehicle. De får bilen til at stå højere over grunden end normalt, mens karrosseriprofilen samtidigt giver bilen et lettere og mindre bastant udtryk end det er tilfældet med flere andre biler i samme kategori.

Luksuriøs og muskuløs

Man kommer dog ikke til at føle sig hensat til en lastbilkabine, for førerpladsen er ligesom i Range Rover Evoque placeret relativt lavt og der er ingen tvivl om, at kabinen blive indrettet med stort L for luksus med alt fra læder til strålende blank pianolak kombineret med high-tech elektronik, et avanceret gearskifte og 4×4-system koblet til et muskuløst maskineri – måske med et CO2-udslip på under 100 g/km.
Du kan godt begynde at spare op til din næste chefbil!

Tags: AudiBMWJaguarLamborghiniMaseratiMercedes-BenzPorscheVW
Tidligere Artikel

Subaru holder på sine faglige dyder

Næste Artikel

Manualen er for mænd

Næste Artikel

Manualen er for mænd

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023

Jaguar ligger på lur

19. september 2013
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering