Jaguar har lagt navn og emblemer til mange legendariske bilmodeller til sport såvel som til komfortabel promenadekørsel på First Class, men aldrig en 4-hjulstrukket og terrængående SUV. Sæder og skikke står imidlertid for fald, når markedet styres af udbud og efterspørgsel.
Jaguars svar på udfordringen fra konkurrenter som Audi, BMW, Cadillac, Lamborghini, Maserati, Mercedes-Benz, Porsche og Range Rover har taget form i konceptbilen C-X17, der forleden havde verdenspremiere på IAA-messen i Frankfurt.
C-X17 er baseret på en fleksibel modulplatform i aluminium og en arkitektur som åbner for den fremtidige udvikling og udvidelse af det britiske luksusmærkes modelpalette i almindelighed og nedad i særdeleshed eftersom Jaguar foruden et modstykke til konkurrenternes SUV-modeller også mangler en indstigningsmodel til erstatning for den udfasede og Ford Mondeo-baserede X-serie.
Ambitiøst udviklingsprojekt
C-X17 konceptet er måske Jaguars hidtil mest ambitiøse og seriøse udviklingsprojekt i et marked med vækstpotentiale – det gælder både SUV og luksuriøse mellemklassemodeller.
Udfordringen for Jaguar går både udad og indad, for ganske vist gælder det om at vinde øget fodfæste i markedet, men det skal være med tungen lige i munden, så det ikke medfører kanibalsering af modellerne fra søsterselskabet Range Rover med ekspertise i 4-hjulstrukne SUV-modeller i luksusklassen.
Manden bag profileringen af den kommende SUV med kattehovede i køregrillen er designchefen Ian Callum. Han er citeret for at have sagt, at C-X17 er et koncept, som blot afspejler nogle af de muligheder, som den nye arkitektur giver plads for. Men i samme ombæring siger han også, at designafdelinger skal afholde sig fra at udvikle koncepter, som aldrig bliver til realiteter.
Med andre ord kan vi gå ud fra, at C-X17 er relativt tæt på længden af og proportionerne i den endelige produktionsmodel ligesom den giver et fingerpeg om størrelsen på de biler, som skal sluses ind i bunden af Jaguars modelprogram.
Få millimeter kan gøre stor forskel
At den 4720 mm lange C-X17 præsenterer nogle af de samme designmæssige karakteristika som den succesfulde sportsvogn F-Type, er ingen tilfældighed, men det er ifølge Callum ikke ingen let opgave at transformere de bærende stilelementer fra den elegante F-Type til en SUV som C-X17.
Nogle få millimeter for meget eller for lidt kan gøre forskellen mellem succes og fiasko, når det gælder proportioneringen i et nyt design. Og da slet ikke i en et koncept zom C-X17, der er ligeså høj som en Range Rover Evoque, men 40 centimeter længere end denne.
Konceptbilens enorme 23-tommer hjul bidrager imidlertid til at understrege det sportslige islæt i Jaguars kommende Sports Utility Vehicle. De får bilen til at stå højere over grunden end normalt, mens karrosseriprofilen samtidigt giver bilen et lettere og mindre bastant udtryk end det er tilfældet med flere andre biler i samme kategori.
Luksuriøs og muskuløs
Man kommer dog ikke til at føle sig hensat til en lastbilkabine, for førerpladsen er ligesom i Range Rover Evoque placeret relativt lavt og der er ingen tvivl om, at kabinen blive indrettet med stort L for luksus med alt fra læder til strålende blank pianolak kombineret med high-tech elektronik, et avanceret gearskifte og 4×4-system koblet til et muskuløst maskineri – måske med et CO2-udslip på under 100 g/km.
Du kan godt begynde at spare op til din næste chefbil!