Iveco lægger kølen til forsøgsbilen omkring et fleksibelt chassis, der skal kunne tage en forbrændingsmotor på tværs eller på langs, have forhjulstræk eller baghjulstræk og lige så vigtigt være udstyret med et mildt hybridsystem, hvor strøm understøtter forbrændingsmotoren eller som opladningshybrid, hvor forbrændingsmotoren optræder i rollen som rækkeviddeforlænger.
Den sidste løsning åbner mulighed for at fremtidens Iveco Daily kan køre som ren el-bil i bymæssig bebyggelse som distributionsbil.
Daily fås allerede nu som ren elbil, men som alle andre elbiler på markedet begrænses den af en lille rækkevidde. Det problem kan løses med en hybrid-model.
Foruden den milde hybrid med et mellemdifferentiale, der fordeler trækkraften bedst muligt mellem for- og bagaksel kan man tænke sig forhjulstræk med forbrændingsmotor, elektrisk baghjulstræk og begge dele samtidigt som en regulær 4×4.
Fra hele verden
Anvendelsesmulighederne rækker fra varebil, chassis til opbygning, skolebus, 5-7-9 personers taxi til autocamper med mere.
Fiat/Iveco er ikke alene om udviklingen, tværtimod er der et markant samarbejde med specialiserede teknikudviklere fra både Europa, Asien og USA.
Blandt flere står Bosch for e-Drive enheden og den intelligente kontrol af elmotoren, Brembo udvikler letvægt keramiske bremseskiver, Johnson Controls leverer Li-ion batteripakken, ZF den elektriske styring, Dainese, mest kendt for motorcykelbeklædning, har udviklet airbag udstyrede sæder til skolebusser og Fiat Powertrain Technology bidrager med forbrændingsmotorer og transmission.
Fiat-ejede Iveco kommer ikke nærmere ind på lanceringsdato, men et gæt er 2015.
Læs også: https://altomvarebiler.dk/nyheder/solgte-5000-varebiler-pa-en-gang/