Iveco Daily – den stille kæmpe | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
torsdag. 4 marts 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Varerummet er op til 210 cm højt, så selv de højeste kan gå oprejst og arbejde derinde
Snuden er blevet lidt knækket næb rapand-formet, men robustheden er ikke til at tage fejl af
Kabinen er ny på de fleste punkter. Der er løbet meget vand i åen siden den første generations lastbil-indretning
Ja-ja. Der er grænser for, hvor opfindsomt man kan indrette en praktisk bagdel
Iveco Daily har fået tre nye størrelser varerum på hhv. 10,8, 18 og 19,6 kubikmeter. De to største er rekord i klassen
Iveco Daily blev kåret som Van of the Year med udelukkende manuelle gearkasser. Nu har den fået en ny og lynhurtig ottetrins automatisk skiftet gearkasse, der hæver komforten og sænker forbruget
Passagersæderne rummer stadig praktiske opbevaringsrum
Det høje plastikpanel hele vejen rundt går igen på alle modeller. Det er billigt og nemt at skifte ved skader
Ryglænet i midterste sæde kan få aftageligt clipboard, der kan monteres på rattet, når man skal skrive

Iveco Daily – den stille kæmpe

En helt ny kabine i den nye Iveco Daily med en overskuelig, hverdagsvenlig indretning springer i øjnene på brugeren. Men den står alligevel i skyggen af de teknologiske fremskridt

af Thomas André
8. juni 2014
i Nyheder

Altomvarebiler.dk i Torino:

Normalt får vi journalister en lang smøre om langhårede designernes LSD-tåger i processen for at formgive en ny bil. De har været på åndelige rejser i Andes-bjergene, ladet sig inspirere af gletchere og vandfald, vindens susen og gepardens jagt på en gazelle.

Sidst blev vi bundet en anekdote på ærmet om, at den nyligt faceliftede Fiat Ducatos front er formgivet efter en afrikansk stridshjelm.

Også Iveco Daily har fået nyt design. 80 procent af karosseriet er nyt, og til den stort anlagde præsentation i en 400 år gammel kirke i Torino var der rig lejlighed til at male stolper op og vægge ned om vidunderet.

Men de sagde ikke et ord.

Ikke et ord

Iveco Daily anno 2014 er ny fra yderst til inderst, når man ser bort fra stole og motorer, som kun er lettere opdateret.

Helt nyt og fint instrumentbord, et hav af rummelige aflægningsrum og kopholdere. Hele forrudehylden er delt op i tre store handskerum, nederst i dørene er der aflukkelige rum med plads til et par sko, hvis det skulle være.

Ikke et ord.

Jo, de nævnte lige det nye rat i en bisætning, men ellers var der andre ting på dagsordenen.

For sådan tænker de ikke i Iveco. De taler til vognmanden, ejeren, ham der betaler regningerne. De bygger solide, sikre og komfortable varebiler til chaufføren, buddet, brugeren.

Men det er ejeren og hans tegnebog, de taler til.

Vender på en femøre

Og til ham taler de om lasteevne, klassens største varerum, der nu er blevet 19,6 kubikmeter stort, om den forbedrede vendediameter, der er blevet mulig med en ny foraksel, der kan bære op til 1,9 ton i 3,3- og 3,5-tons udgaverne.

Den nye foraksel er i stand til at svinge den korteste Daily rundt på kun 10,5 meter vendediameter og blevet 40 kg lettere.

Også bagakslen har fået strammet op med en otte kg lavere vægt og bedre komfortegenskaber.

Komforten bag rattet kører lige op med Ford Transit, Mercedes Sprinter og VW Crafter.

Balocco

Men med sin solide chassisramme virker den stærkere, roligere og mere tillidsvækkende end sine direkte konkurrenter.

Motorprogrammet, som deles med Fiat Ducato, består fortsat af en 2,3 med 106-146 hk, hvorfra den store 3,0 tager over med effekttrin op til 205 hk.

Vi fik lov at teste den på manøvrebane på test-anlægget Balocco uden for Torino, og specielt slalom-øvelserne imponerede. Det er noget af det bedste, en varevogn kan præstere i 2014, og bilerne var vel at mærke lastet til max-vægt.

Den nye kabine er dejligt støjsvag. Ikke meget vind- og vejstøj sniger sig ind, så det var faktisk motorernes common-rail-lyd, der stod skarpest i lydindtrykket.

Rank ryg

Daily er med sin robuste opbygning på chassisramme kendt som en varebil, der kan håndtere en vis overvægt med rank ryg og andægtig fatning. Men det bliver den også nødt til, for konstruktionen som en langt større lastbil er tung og minimerer vinduet mellem køreklar vægt og den maksimalt tilladte totalvægt.

Men letteste bil har en egenvægt på 2050 kg til en tilladt totalvægt på 3,5 ton, så Daily har indhentet konkurrenternes forspring med den nye, slankede version af chassisrammen til 3,3- og 3,5-tonnerne.

EcoPack

Heller ikke brændstofforbruget er noget, Iveco sådan råber op om. Den tunge konstruktion koster kræfter, og specielt i den lette ende under 3500 kg er det svært at være konkurrencedygtig.

Til denne den tredje generation har Iveco Daily dog fået en lidt lettere chassisramme til bilerne i den lette ende på og under 3500 kg.

Så de arbejder på sagen. En EcoPack-knap tøjler heste og moment, når læs og kørestil tillader det.

Generatoren er genindvinder bremseenergi og bruger den til at lade batteriet op. Under acceleration slås den fra, så den ikke bruger motorkraft, når der er brug for den til at opbygge fart.

Samlet set giver det en gennemsnitlig besparelse på 5,5 procent, når man tilføjer stop/start-system.

Og så lover de, at priserne forbliver på niveau med de nuværende på sammenlignelige modeller.

Der er bestilt 200 biler til Danmark, og de er allerede begyndt at ankomme til forhandlerne.

 

 

 

Tags: FiatFordIvecoMercedesMercedes-BenzVolkswagenVW
Tidligere Artikel

Nissan Qashqai Van - ja, tak!

Næste Artikel

Opel Vivaro er vokset – men mest med opgaven

Næste Artikel
Varerummet er forlænget med 10 cm i begge længder, hvilket giver plads til tre europapaller eller 200 liter ekstra pakker i forhold til forgængeren

Opel Vivaro er vokset – men mest med opgaven

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Iveco Daily blev kåret som Van of the Year med udelukkende manuelle gearkasser. Nu har den fået en ny og lynhurtig ottetrins automatisk skiftet gearkasse, der hæver komforten og sænker forbruget

Iveco Daily – den stille kæmpe

8. juni 2014
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020
Et varerum isoleret med produktet Aluthermo Quattro

Skab luftforandring i varerummet

24. januar 2018

Kort nyt

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021

AFSLØRING: Se den HELT nye Nissan Qashqai LIVE

18. februar 2021

Nyt fra kaffeknallert-kongen – Ny Piaggio Porter NP6

9. februar 2021

Ny langturs-Transit fra Ford

9. februar 2021

Tåbelige Youtubere smadrer milliondyr Mercedes G-Klasse G63’s V8

22. januar 2021
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering