Italien griner og England græder | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 10 april 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
De Brexitplagede englændere må kæmpe med både faldende salg og faldende produktion af varebiler

Italien griner og England græder

De store EU-økonomier har fuld fart på salget af varebiler, mens englænderne er i bakgear

af Jess Ulrik Verge
28. februar 2018
i Nyheder

Salget af lastbiler, varebiler og busser i de 27 EU-lande kom godt fra start i januar efter at have vist et fald i december. Således steg salget med 7,9 procent i årets første måned – og væksten gælder for alle kategorier af erhvervsbiler.

Det oplyser sammenslutningen af europæiske bilfabrikanter (ACEA).

Det totale salg i januar nåede op på 187.811 biler, men når man ser salget fordelt på lande, er det ikke alle, der har oplevet vækst. Således halter de Brexit-plagede englændere igen bagefter med et fald på 5,8 procent. 7 andre lande oplevede også fald, men ikke i nær samme grad.

Kraftig vækst i østlandene

Den britiske krise står i kontrast til alle de andre store EU-økonomier. Italien mønstrede en stigning på 15,5 procent skarpt forfulgt af Spanien med 15,2 procent. Tyskland tegnede sig for en stigning på 9,2 procent og Frankrig for 6,2 procent.

I det østlige EU har en række lande oplevet særdeles kraftig vækst. Rumænien toppede med 77,6 procent, og Ungarn gik også kraftigt frem med 38,8 procent. Også Letland (+31,4 procent), Polen (+27,8 procent) og Bulgarien (+18,5 procent) slår ud på vækstbarometeret.

Denne udvikling afspejlede sig ikke i Danmark, der indkasserede et minus på 0,2 procent for januar måned.

Varebiler og små busser i vækst

I kategorien for varebiler og busser op til 3,5 tons blev det samlede salg på 153.689 biler. Det svarer til en vækst på 7,8 procent i forhold til januar sidste år. Stort set alle de større markeder bidrog positivt til væksten. Også her blev højdespringerne Italien og Spanien med stigninger på 16,1 og 14,6 procent.

Tyskland og Frankrig nåede ikke op på to-cifrede vækstrater, men klarede dog henholdsvis 9,2 og 5,8 procent. Danmark indkasserede en lille lussing på minus 3,6 procent og kom dermed næsten i klub med England, hvor salget faldt med 4,2 procent.

I EFTA-landene Island, Norge og Schweiz blev væksten i januar på 8,2 procent for alle erhvervsbiler og på 18,5 procent for biler op til 3,5 tons. Her er det store lokomotiv Norge, der trak opad med henholdsvis 40,8 og 46,1 procent.

Tags: ACEAbilstatistik
Tidligere Artikel

Fiat og Tyskland dropper dieselmotorer

Næste Artikel

Wrangler og Cherokee i Schweiz

Næste Artikel
Al charmen er intakt med nedfældelig forrude og aftageligt tag på den nye Wrangler

Wrangler og Cherokee i Schweiz

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
De Brexitplagede englændere må kæmpe med både faldende salg og faldende produktion af varebiler

Italien griner og England græder

28. februar 2018
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Sådan ser påfyldningsstudsen på en Opel med Euro 6-motor ud. AdBlue-tanken skal fyldes cirka for hver 10.000 km

Så besværligt er AdBlue

12. december 2019
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021

AFSLØRING: Se den HELT nye Nissan Qashqai LIVE

18. februar 2021

Nyt fra kaffeknallert-kongen – Ny Piaggio Porter NP6

9. februar 2021

Ny langturs-Transit fra Ford

9. februar 2021
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering