Den våde, kolde og mørke danske vinter er hård for både varebilerne og de mennesker, der bruger dem hver dag. Det er surt at knokle i kulde og mørke, og det går ud over både produktivitet og det gode humør.
Også her ender vi på den gode gamle floskel om, at det vigtigste er at have udstyret i orden. Et oplyst og isoleret varerum er det rene paradis sammenlignet med et helt standard uden lamper og med nøgne, kolde vægge.
Fyldt tryk på klimaanlægget
Kondens i stride strømme på indersiden af bilruderne klares i dag på et par minutter med fuldt tryk på klimaanlægget. Men varebiler er særligt udsatte, fordi de store metalflader giver rigtigt meget fugt i varerummet.
Det får håndværkere og kurerer til at vælge nogle billige, kortsigtede løsninger, som på sigt skader mere, end de gavner. Professionel isolering og lys i varerummet er langt at foretrække.
Skimmelsvamp
Hos Sortimo, der er Europas førende leverandør af systemer inden for bilindretning, har de oplevet flere eksempler på håndværkere, som har brugt fugtabsorberende materialer.
– Men det øger risikoen for, at fugten holdes inde i varerummet og udvikler sig til skimmelsvamp, hvilket i sidste ende kan få værktøjet til at ruste, fortæller administrerende direktør i Sortimo, Michael Pettersson.
Arbejde i varerummet
Det smarteste er at holde fugten helt ude, så problemet aldrig kommer ind i varebilen. Det har desuden den sidegevinst, at man får et langt bedre arbejdsmiljø, når man enten leder efter værktøj og materialer i varerummet, eller man måske ligefrem arbejder der i længere perioder ad gangen.
– Vælg i stedet isoleringsløsninger, som beskytter mod kulde og samtidig er fugtafvisende, anbefaler Michael Petterson.
Isoleringssystem
Han er selvfølgelig på banen for at sælge Sortimos produkter, men der er gode råd med i hans salgsanstrengelser. Isolerede vægge og lofter beskytter også mod rust i hulrummene, fordi fugten aldrig får en chance.
VW Crafter salg eksploderet
– En effektiv løsning er Aluthermo Quattro, som er markedets eneste tynde multi-refleksive isoleringssystem i flere lag med termisk sammensvejsede overflader. Løsningen danner en næsten uigennemtrængelig barriere mod infrarød varmestråling. På den måde opnår varerummet en passende temperatur både om sommeren og om vinteren.
LED-lamper
På denne årstid er det også typisk mørkt, når du pakker dagens arbejde ud i de tidlige morgentimer. Og det samme er tilfældet sidst på eftermiddagen, når dagens dont er omme. Hvis mester giver dig en pandelampe, hører du nok ikke til de mest populære medarbejdere.
Får han derimod installeret arbejdslys med LED-lamper, der opfylder alle Arbejdstilsynets krav til belysning i varerum, samtidigt med at strømforbruget belaster batteriet mindst muligt.
Koldt batteri
– At lede efter værktøj i et mørkt varerum for så kun at finde værktøj med et så godt som tomt batteri i kulden er noget, de færreste varebilsbrugere har tid til, siger Michael Pettersson.
Sortimo indtager Norden
– Men den kolde årstid behøver ikke sætte begrænsninger for en travl hverdag bag rattet. Med en velindrettet varebil kan du nemlig passe dit arbejde på farten lige så effektivt og forsvarligt om vinteren som resten af året, fortsætter han.
Varmt og tørt
I Sortimos indretningsløsninger indgår der LED-belysning, der Blandt andet bidrager til at efterleve Arbejdstilsynets krav om tilstrækkelig belysning ved indretning af arbejdspladser. LED-belysningen opfylder den såkaldte IP54-Standard og findes i forskellige størrelser, så den kan tilpasses ethvert behov.
Belysningens lave strømforbrug sikrer minimal belastning af batteriet, selv når det er koldt, samtidig med at du reducerer kulde og fugt i varebilen.
Nu kan du selv lave strøm på taget af din varebil
Slut med beskidte fingre – Dansk virksomhed opfinder transportabel vask
Så tænd dog de baglygter!
TEST: Iveco Daily Forza+ – Gedigen og med fine fornemmelser
GUIDE: Så meget koster overlæs
Hej.
Hvor kan man få isoleret varerummet på en Ford transit connect på fyn?