Intelligente trafiktavler skal hjælpe trafikanterne | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 10 april 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Lappeløsningen vil tage tre år og koste 231 millioner kroner at realisere

Lappeløsningen vil tage tre år og koste 231 millioner kroner at realisere

Intelligente trafiktavler skal hjælpe trafikanterne

af Thomas Schiermacher Jensen
3. december 2019
i Nyheder, Sikkerhed, Trafikpolitik
Mere intelligente trafiktavler hjælper trafikanterne på M3

Vejdirektoratet har opgraderet systemerne på de store, elektroniske trafiktavler – de såkaldte ITS-tavler – på motorvejen M3 vest om København, så de nu er endnu bedre til at hjælpe trafikanterne frem på den stærkt trafikerede motorvej.  
 
”Vi har groft sagt givet vores elektroniske trafiktavler et ekstra skud intelligens, så de bliver bedre til at forudsige køer og trængsel og sætte de rette hastigheder for trafikanterne, så vi undgår den såkaldte stop-go kørsel, der skaber propper i trafikken og fremprovokerer bagende-kollisioner,” siger områdechef Charlotte Vithen fra Vejdirektoratet.  
 
Helt konkret har Vejdirektoratet udvidet den trafiktekniske algoritme – altså det datasystem – der styrer de intelligente trafiktavler. Derved er tavlerne blevet mere avancerede og bedre til at optimere trafik-flowet på motorvejen.  
 
Systemet er i første omgang blevet opgraderet som en forsøgsordning, og Vejdirektoratet vil bruge de kommende måneder på at undersøge effekten af det nye system.  
 
Fra trafikanternes synspunkt vil man især opleve forandringen i form af en mere logisk reduktion i hastighederne og en tekst på informationstavlerne, der giver en forklaring på hastighedsreduktionen. For eksempel ”Tæt trafik – hold afstand” eller ”Risiko for tæt trafik.”  
 
Derudover vil nogle trafikanter måske opleve, at hastigheden på tavlerne nedsættes tidligere, end de er vant til, men samlet set vil det nye system hjælpe trafikanterne nemmere gennem motorvejen og hurtigere frem.  
 
”De nye tavler er bedre til at sænke hastighederne, inden der opstår en egentlig kø på motorvejen,” siger Charlotte Vithen. ”Derved vil de være med til at udsætte de tidspunkter, hvor trafikken står helt stille i myldretiden, ligesom de får trafikken til at glider hurtigere, når myldretiden er på retur.”   

EU-dom: Din transport tæller som arbejdstid
Tesla Cybertruck vist frem – bestillingerne vælter ind
ABT bygger e-Caddy – klar til salg allerede … NU!
ABT bygger e-Caddy – klar til salg allerede … NU!
4 tricks! Sådan kører du længere på literen
4 tricks! Sådan kører du længere på literen

Tidligere Artikel

Tesla Cybertruck vist frem - bestillingerne vælter ind

Næste Artikel

Femstjernet Ford Kuga

Næste Artikel

Femstjernet Ford Kuga

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Lappeløsningen vil tage tre år og koste 231 millioner kroner at realisere

Intelligente trafiktavler skal hjælpe trafikanterne

3. december 2019
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Sådan ser påfyldningsstudsen på en Opel med Euro 6-motor ud. AdBlue-tanken skal fyldes cirka for hver 10.000 km

Så besværligt er AdBlue

12. december 2019
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021

AFSLØRING: Se den HELT nye Nissan Qashqai LIVE

18. februar 2021

Nyt fra kaffeknallert-kongen – Ny Piaggio Porter NP6

9. februar 2021

Ny langturs-Transit fra Ford

9. februar 2021
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering