Intelligente dæk til flådeoperatørerne | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 24 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Sensorer i det elektroniske, intelligente dæk kan registrere lufttryk, dæktemperatur, belastning og slid
Sensorerne er placeret inde i dækket. Her ses den i forvejen kendte TPMS-sensor, der overvåger lufttrykket

Intelligente dæk til flådeoperatørerne

Sensorer i ny type dæk sender real time-data om tryk, slid, belastning og temperatur

af Jess Ulrik Verge
11. marts 2018
i Nyheder

Person- og varebiler kommer i fremtiden til at køre flere kilometer i deres levetid. Dækfabrikanten Goodyear forudser, at dette bliver konsekvensen af den voksende deleøkonomi.

Vi kommer til at dele biler i et stadig større omfang, og det lægger et større pres på flådeoperatørernes vognparker i de kommende år, siger Chris Delaney, der er præsident for Goodyear i Europa, Mellemøsten og Afrika.

Nyt varevognsdæk fra Michelin

Goodyear oplyser, at antal kørte dele-kilometer i verden udgjorde 4 procent i 2015. Denne andel forudses at blive mindst 25 procent i 2030.

Sensorer registrerer tryk, temperatur, belastning og slid

Med tanke på denne udvikling har Goodyear fremstillet en prototype på et dæk, der er i stand til løbende at afgive informationer om sin tilstand. Vi kender allerede systemet TPMS, som overvåger dæktrykket, men Goodyear har indbygget sensorer, som foruden dæktryk registrerer dækkets temperatur og slidbanens tykkelse.

Pirelli har udviklet et lignende dæk, som foruden tryk, temperatur og slid kan holde øje med dækkets belastning – dvs den kraft, som køretøjets vægt lægger på dækket. Denne information kan bl.a. bruges til en mere præcis vurdering af den tilbageværende rækkevidde i en el-dreven bil.

Dataene sendes ud i skyen

Informationerne sendes ud i skyen og modtages af flådeoperatøren via en mobil-app. Dækket kommunikerer i real time, så operatøren hele tiden kan følge dækkets tilstand.

Operatøren kan dermed bedre planlægge det optimale tidspunkt for udskiftning af dækkene. Det kan f.eks. betyde noget for dækøkonomien, at man lade dækkene køre længere ned mod slidgrænsen.

Ingen fordel at skifte dæk for tidligt, siger dækfabrikant

Fordele for både økonomi og sikkerhed

Prototyperne fra Goodyear og Pirelli vises i disse dage på biludstillingen i Geneve. Goodyear forestiller sig, at det intelligente dæk vil kunne gøre det muligt for flådeoperatøren at være mere proaktiv, når det gælder om at holde dækkene vedlige.

Ifølge de to dækproducenter skulle de intelligente dæk også kunne gøre førerassistent-systemer mere effektive. Og Goodyear fortæller, at sensorerne i én bil også kan kommunikere med sensorerne i en anden bil. Dermed kan bilerne advare hinanden om f.eks. huller i vejene og glat føre.

Prototyperne er så langt i udviklingen, at de forventes introduceret i slutningen af året  – til såvel elektriske som konventionelle biler.

Tags: DækdæktryksovervågningGoodyearPirellisensorerTPMS
Tidligere Artikel

Daily Hi-Matic på gas og urimelige vilkår

Næste Artikel

Varebilssalget med ja-hatten på skrå

Næste Artikel
Varebilssalget flader lidt ud for tiden efter flere år med høj fart

Varebilssalget med ja-hatten på skrå

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Sensorer i det elektroniske, intelligente dæk kan registrere lufttryk, dæktemperatur, belastning og slid

Intelligente dæk til flådeoperatørerne

11. marts 2018
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering