Altomvarebiler.dk i Rüsselsheim:
Hvad har PSA mon gjort ved Opels nye Combo? Det var det første spørgsmål, som vi i går var ude efter svar på i Opels tyske højborg Rüsselsheim.
Kun tre kilometer fra selveste Adam Opels barndomshjem sad vi bag rattet i en Opel, der er produceret på et fransk-ejet samlebånd. Ville Adam vende sig i graven?
Hård plast i kabinen
Det ville nok gibbe lidt i ham at se al den hårde plast, der er i kabinen. Heller ikke vi synes, dette er særligt klædeligt for en Opel.
Gennem tiden har vi været vant til at se Opel glatte sin kærlige hånd ud over bilen og efterlade et indtryk af lidt ekstra kvalitet i forhold til sine konkurrenter. Måske ikke så meget med forgængeren, der var en klon af Fiat Doblo, men i hvert fald i bilens første tre generationer, hvor Combo mest var sin egen.
Opel på et nyt niveau
Nu er bilen et PSA-produkt og som sådan en del af et trekløver med Peugeot Partner som blad 1 og Citroën Berlingo som blad 2. Vores første indtryk er, at bilen er ganske godt udtænkt, og at Opel nok skal komme tørskoet i land.
Vi får ikke det opelske lækkerheds-touch, men vi får en Opel-varebil, der kommer op på et nyt niveau med hensyn til komfort og sikkerhed. Som sine søskende har den en alarm mod overlæs.
Tiltrængt initiativ
Ifølge Opel er det en “industry first”. I så fald er PSA ude med et rigtig godt – og tiltrængt – initiativ.
Systemet til Combo består af fire sensorer – en til hvert hjul. En lampe i instrumentbrættet lyser hvidt, når vægten nærmer sig 80 procent af den tilladte maksimale last. Og hvis vægten overstiger den tilladte vægt, lyser lampen orange.
Afdæmpet motor
Vores testbil er en udgave med 1,5-liters dieselmotor. Det er PSA’s nyslebne Euro 6.2-maskine. Vi testede udgaven med 130 HK og 300 Nm ved 1750 o/m. Omme i lasten har vi 250 kg.
Motoren arbejder behageligt afdæmpet ved alle hastigheder op til 130 km/t. Men Combo er selvfølgelig ikke noget aerodynamisk projektil, så vindstøjen begynder at tage over, når man er ved at blive interessant for politiets fartkontrol.
Blød affjedring
Motoren er arbejdsom, men ikke noget kraftværk, og dermed passer den ganske godt sammen med de let duvende køreegenskaber. Gearskiftet er okay uden dog at komme særligt langt opad lækkerheds-skalaen.
Hvordan sæderne er, ved vi først noget om efter cirka 800 km’s kørsel uden andet end tissepauser, så det må blive vurderet ved en evt. senere lejlighed.
Gode praktiske detaljer
Alle de praktiske ting ved bilen virker umiddelbart ganske godt udtænkt. Nyttelasten er helt op til et tons, volumen er op til 4,4 kubikmeter, og den største lastflade er 3,44 meter. Skydedøren og bagdørene er nemme og behagelige at betjene.
Tilbehør som taglem til stigen og en åbning i adskillelsen til lastrummet er gode detaljer. Det samme er muligheden for at fire ekstra surrekroge midt i varerummets højde.
Til Danmark i januar
Vi kan også glæde os over muligheden for at få varme i rattet og klimaanlæg med to zoner. Og på sikkerhedssiden begynder vi at ane lys for enden af tunnelen, hvor varebilernes sikkerhed bliver taget lige så alvorligt som personbilernes.
Combo kan nemlig fås med 19 assistentsystemer. Disse inkluderer automatisk nødbremse, linjevogter, automatisk hastighedstilpasning, skiltegenkendelse og træthedsalarm.
Combo Cargo kommer til Danmark i januar. Når den står i udstillingsvinduet vil det være slut med Opel-importen, som den ser ud i dag. Fra 1. november skal Opel-importen nemlig varetages af Interdan-koncernen.