Was??? En Nissan-Mercedes ...? | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 5 marts 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Q30 Concept - optakten til den 5-dørs hatchback Q30 og SUV-udgaven QX30, der kommer i 2015.
Wauv! Men bilen er jo også målrettet til luksuskrævende købere, som får noget at sidde, se på og røre ved i Q30 og QX30.
Q30 Concept er til baseret på samme platform som Mercedes-Benz A-klasse og GLA.
En SUV i mere ordinært tilsnit: Infiniti QX50, der ligesom QX70 har en 325 hk 3,7-liter V6-motor og er i produktion.

Was??? En Nissan-Mercedes …?

Nissan vil i England producere en kompakt premium crossovermodel, som bliver en Infiniti - og baseret på tysk teknologi

af Morten Dam
8. august 2014
i Baggrund, Nyheder

Jovist. Hvis og når du får øje på en SUV med Infiniti QX30-emblem, er der tale om en crossovermodel af blandet herkomst. En slags hybrid; bare uden at være en regulær hybridbil.
QX30 er en bil fra et særskilt selskab i den fransk-japanske Renault-Nissan alliance, men den skal produceres på Nissans fabrik i England og er baseret på chassisplatform og motorer fra Mercedes-Benz A-klasse i et multinationalt mix-up.

SUV og hatchback i parløb

QX30 forventes på gaden i løbet af efteråret 2015 tillige med den 5-dørs hatchback udgave Q30, og produktionen begynder med den sidstnævnte medio 2015 og kort efter også QX30.
De to modeller skal produceres sideløbende på Nissans Sunderland-fabrik ved Newcastle. Udgangspunktet for de A-klasse-baserede modeller er det såkaldte Q30-koncept, der havde verdenspremiere ved det internationale motorshow i Frankfurt sidste år.

To premium-modeller

Både Q30 og QX30 er tænkt som premium-modeller til luksuskrævende købere i Europa såvel som i USA og Kina.
I Europa vil de således blive alternativer for købere i den målgruppe, der ser på biler som blandt andet Audi A3, BMW 1 og Mercedes-Benz GLA.
Angiveligt skal de kommende modeller baseres på samme chassisplatform som Mercedes-Benz A-klasse og GLA såvel som på benzin- og dieseldrevne 2,0-liter motorer.
Bag de to premium-modeller står det Nissan-ejede selskab Infiniti, der blev etableret i slutningen af 80’erne som modsvar til Toyota/Lexus, Honda/Acura og Mazda/Amati, der dog nåede at komme på gaden – alle med primært sigte på det givtige nordamerikanske marked.

MFA-arkitekturen

Da Inifiti i forvejen anvender motorer fra Mercedes-Benz i modelprogrammet var det nærliggende at se på mulighederne for at anvende Mercedes’ såkaldte MFA-chassis; Modular Front Architecture, som udgangspunkt for de nye Q-modeller.
Ganske vist blev det overvejet selv at udvikle den fornødne chassisplatform, men det er både krævende og kostbart at konstruere en platform til købere af luksusbiler.
Kravet til en sådan platform er både maksimal vridningsstabiltet, fintunet affjedring og raffinement med hensyn til støjniveau, vibrationer og komfort, så det var mere rationelt at tage udgangspunkt i MFA-platformen – indirekte er det i sig selv et cadeau til Mercedes-Benz.

Ingen planer om import

Beslutningen om at placere produktionen af de nye inifiniti-modeller i England indebar en række nødvendige udvidelser af faciliteterne på sunderland-fabrikken med såvel en særskilt sektion til at presse karrosseridele og en sektion med samlebånd.
Hvor Infiniti-bilerne oprindelig var øremærket til det nordamerikanske marked, er de nu blåstemplede som luksusbiler til en global udbredelse, men kommer Infiniti i spil på dansk grund?
– Der er ikke for nuværende planer om at importere biler fra Infinitis modelprogram, fastslår informationschef Ann Strøby i Nissan nordics danske afdeling, og tilføjer:
– Men det kan selvfølgelig ikke udelukkes, at der kan forekomme privat import af biler fra forhandlere andre steder i Europa.

Flere QX-modeller

Modelstrategisk er Q30 og QX30 ikke starten på en omvæltning for Infiniti, som i forvejen producerer en række Q og QX-modeller – i det eksisterende modelprogram indgår således både en QX50 og en QX70.
Førstnævnte produceres i fire varianter og er baseret på en V6-motor på 3,7 liter og et transmissionssystem med træk på enten bagakslen eller begge aksler.
Sidstnævnte produceres i to varianter med samme V6-motor og eten med baghjulstræk eller 4-hjulstræk. 3,7-liter motoren yder 325 hk og trækkraften overføres via et 7-trins automatgear.

Tags: AcuraAudiBMWEfiniHondaInfinitiLexusMazdaMercedes-BenzNissanToyota
Tidligere Artikel

Renault trænger sig på

Næste Artikel

Jeep er blevet mere stueren

Næste Artikel
Med nye downsizede og optimerede motorer er Jeep på vej med forbedret brændstoføkonomi og mindre miljøbelastning.

Jeep er blevet mere stueren

Kommentarer 2

  1. Bjarne Hegnsvad Hansen says:
    7 år siden

    ɛ̃fini (アンフィニ) was a luxury vehicle division of Japanese automaker Mazda that operated between 1991 and 1997 in Japan only. Its inception as a brand emerged in the late 1980s when Mazda diversified its sales channels in the Japanese market with the launch of three new marques. The company created Autozam, Eunos, and ɛ̃fini, in addition to the Mazda and Ford brands already marketed there. This selective marketing experiment ended in the mid-1990s due to economic conditions, largely attributed to the collapse of the Japanese asset price bubble in 1991. As a brand, ɛ̃fini encompassed most, if not all dealers formerly under Mazda’s “Auto” dealer chain. It’s pronounced like the French word infini. The name is actually written with a tilde over the initial lower case e (as in ɛ̃), and can therefore be assumed to be IPA, the pronunciation symbols universally taught in Japan, and quite often used in product naming.

    The ɛ̃fini marque was a luxury-oriented brand, as opposed to the more mainstream, fun to drive Eunos brand, traditional Mazda, and entry level Autozam. The vehicles sold didn’t comply with Japanese government exterior and engine displacement regulations which classed all vehicles sold as ɛ̃fini as exclusive luxury products. The length of the MS-6 was the same as the MS-8 at 4,695 mm (184.8 in). Both shared the V6 2.0 L, while the MS-6 offered the convenience of a hatchback bodystyle, and the MS-8 offered space efficiency of bench seats for both front and rear passengers and the open-air feeling of a hardtop sedan bodystyle.

    The ɛ̃fini name and logo are not to be confused with several limited-edition second generation (FC) RX-7s, the “Infini” edition (marked with an infinity sign “∞”), from the late 1980s.

    From 1991 until 1997, when the ɛ̃fini dealership was integrated into Mazda locations, Citroën products were sold to Japanese buyers, as well as Mazda’s Eunos locations.

    Svar
    • Morten Dam says:
      7 år siden

      Tak Bjarne, for sparket.
      Jeg huskede forkert, det var ikke Efini, men Amati, som var svaret på Lexus, Acura etc., og som for øvrigt aldrig for alvor blev til noget.
      God sommer
      Morten :-)

      Svar

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Infiniti Q30-konceptet blev sidste år vist i Frankfurt og er udgangspunktet for den kommende QX30.

Was??? En Nissan-Mercedes …?

8. august 2014
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020
Et varerum isoleret med produktet Aluthermo Quattro

Skab luftforandring i varerummet

24. januar 2018

Kort nyt

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021

AFSLØRING: Se den HELT nye Nissan Qashqai LIVE

18. februar 2021

Nyt fra kaffeknallert-kongen – Ny Piaggio Porter NP6

9. februar 2021

Ny langturs-Transit fra Ford

9. februar 2021

Tåbelige Youtubere smadrer milliondyr Mercedes G-Klasse G63’s V8

22. januar 2021
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering