Induktiv opladning er klar til serieproduktion | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
onsdag. 22 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Varebilen lades automatisk op, når den køres hen over den blå plade. Foto: Intis
Intis udviklede får år tilbage en positionerings-assistent, der hjælper føreren med at placere bilen rigtigt over ladepunktet
Under pladen ligger en elektrisk spole, der automatisk aktiveres, når bilen holder det rigtige sted

Induktiv opladning er klar til serieproduktion

Den tyske virksomhed Intis meddeler, at deres trådløse teknologi til opladning nu er moden til massefremstilling

af Jess Ulrik Verge
30. maj 2018
i Nyheder

Mens industrien kæmper for at knække koden til, hvordan man bygger mere effektive batterier, har andre travlt med at finde på løsninger, der kan støtte batteriernes akilleshæl og dermed gøre elektriske biler mere anvendelige.

Renault har i samarbejde med to virksomheder bygget en dynamisk ladevej, hvor bilen automatisk lades op under kørslen. Andre udvikler løsninger, der udnytter tiden, hvor bilerne holder stille. I begge tilfælde er der tale om induktiv opladning.

BMW i3 med induktiv opladning

En af de virksomheder, der i flere år har forsket i opladning af batterier uden brug af kabler, er tyske Intis, der ejes af teknologigruppen IABC. Intis er blot én af flere virksomheder, der udvikler induktiv opladning, men nu hævder de selvsikkert, at deres teknologi er moden til at blive sat i massefabrikation.

Den dynamiske ladevej

For at understrege dette, viser de en BMW i3, der holder foran IABC’s hovedsæde i Ottobrunn i Tyskland. Bilen er udstyret med “Inductive energy transmission technology” – altså en teknologi, der via et magnetfelt kan overføre elektrisk energi.

Elektromagnetiske ‘bølger’

Teknologien udnytter, at der omkring en strømførende spole opstår et felt af elektromagnetiske ‘bølger’. I bilens undervogn er der placeret en spole, lige som der er placeret en spole i det underlag, som bilen holder på.

Så snart bilen holder det rigtige sted over spolen i underlaget, starter der en overførsel af energi til spolen i bilen. Energioverførslen sker ikke med samme effektivitet, som når man benytter hurtigladning med kabel, men Intis hævder, effektiviteten kan nå op på 90 procent i forhold til en kabel-løsning.

Ulempe opvejes af fordele

I følge Intis opvejes den mindre effektivitet af en række fordele ved systemet. Det er robust over for påvirkninger af vejr og vind, det kan ikke udsættes for vandalisme, det skal ikke vedligeholdes, og det er driftssikkert. Desuden er det usynligt i såvel bilen som i gadebilledet.

Nissan e-NV200 med syvmilestøvler

Lige som Renault og dets samarbejdspartnere forsker IABC og Intis også i trådløs opladning under kørslen. Denne teknologi fungerer også ved hjælp af spoler, der så er bygget ned i vejen.

Gennembrud for elektro-mobiliteten

IABC mener, at udbredelsen af statisk og dynamisk induktiv opladning vil betyde et gennembrud inden for elektro-mobiliteten. Virksomheden nævner som eksempler, at man kan bygge spoler ned i vejen under taxa-holdepladser, togstationernes busholdepladser, busbaner i byerne og hvor vare- og lastbiler holder for at laste og losse.

Desuden mener IABC, at teknologien vil få stor betydning for udbredelsen af den fremtidige autonome persontransport med selvkørende biler.

Tags: elektriske bilerIABCinduktiv opladningIntisTrådløs opladning
Tidligere Artikel

Klippefast Volvo XC40

Næste Artikel

Miljøvenlige mælkemænd

Næste Artikel
Med købet hos StreeScooter er en tredjedel af Milk & More's flåde nu elektrisk. Foto: Milk & More

Miljøvenlige mælkemænd

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Varebilen lades automatisk op, når den køres hen over den blå plade. Foto: Intis

Induktiv opladning er klar til serieproduktion

30. maj 2018
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering