Ikonet udliciteret - Ford og VW sammen om varebiler | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 24 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Ikonet udliciteret – Ford og VW sammen om varebiler

af Thomas Schiermacher Jensen
11. juni 2020
i Ford, Nyheder, Volkswagen

Den nye Volkswagen Amarok bliver en Ford Ranger. Og afløseren for Ford Transit Connect skal bygges på en VW Caddy og så er det farvel til Transporter, som et selvstændigt Volkswagen produkt.

Ford og Volkswagen har indgået en stor aftale om fremtidigt samarbejde. Det betyder, at der på varebil- og 4-hjulstrækkerfronten bliver blandet blod mellem de to bilmærker.

Sidste år annoncerede Volkswagen og Ford det omfattende samarbejde, der omfatter elbiler, varebiler og udviklingen af teknologi til selvkørende biler.

De kontrakter, som nu er underskrevet af Ford og Volkswagen, er en vigtig milepæl i de to koncerners samarbejde.

Ford Amarok – VW Ranger?

De udgør grundlaget for i alt tre forskellige bilprojekter, som skal styres af Ford og Volkswagen Erhvervsbiler, og som gennem hele livscyklussen kommer til at omfatte en volumen på op til 8 millioner biler. Ud over det allerede aftalte samarbejde omkring en pickup i mellemstørrelse iværksættes der nu projekter med en kompakt kurerbil og en større varebil med en lasteevne på 1 ton.

Ford Ranger og Volkswagen Amarok

Ford vil i fremtiden producere den nye version af Amarok for Volkswagen Erhvervsbiler – baseret på Ford Ranger. Amarok-efterfølgeren vil fra 2022 blive produceret på Fords fabrik i Silverton i Sydafrika.

Kompakt kurerbil og 1 ton varebil

To andre fælles bilprojekter er også undervejs. Volkswagen Erhvervsbiler skal udvikle en kompakt kurerbil baseret på Caddy 5, som blev afsløret i februar 2020.

Den vil blive produceret i Polen fra 2021, og hos Ford skal den indlemmes i Transit Connect-modelrækken. Dermed vil Ford lancere den første bil fra samarbejdet med Volkswagen Erhvervsbiler. Produktionen af den nye Caddy 5, som fik meget positiv omtale i internationale medier efter verdenspremieren i februar 2020, vil starte op i anden halvdel af i år på fabrikken i Poznań i Polen.

Når man taler varebiler, er segmentet med en mulig nyttelast på op til 1 ton meget vigtigt. Volkswagen Erhvervsbiler og Ford har også indgået en aftale om et tæt samarbejde i dette segment. Disse varebiler vil blive udviklet og produceret i Fords regi. Thomas Sedran siger:

”Transporter og Multivan/Caravelle/California bliver splittet op. Volkswagen udvikler selv personbilsversionerne, mens Ford står for udviklingen af Transporter-varevognen., men Ford- og VW-versionerne vil være mere forskellige, end vi normalt har set i den slags samarbejder. Det bliver ikke bare en Ford med VW-logo,” siger Thomas Hjortshøj, der er pressechef i Volkswagen Danmark til altomvarebiler.dk.

Udvikling af autonom kørsel

Volkswagen Group-datterselskabet AID er blevet integreret i virksomheden ARGO AI. Dermed er der skabt et grundlag for en virksomhed målrettet mod udviklingen af autonom kørsel, som skal agere globalt. Begge partnere vil i fremtiden kunne anvende softwaren og det selvkørende system (SDS) på deres egne skræddersyede måder.

I Volkswagen-koncernen er Volkswagen Erhvervsbiler ansvarlige for udviklingen af autonom kørsel på området for Mobility as a Service / Transportation as a Service (MaaS/TaaS) med level 4-automatisering. I 2022 er det planen at slippe en selvkørende flåde af biler løs.

”I 2022 vil vi lancere en selvkørende bilflåde under reelle forhold for første gang. Denne test vil være den første level 4-lancering med vores komplet eldrevne ID.BUZZ-biler. Vi kommer til at arbejde tæt sammen med ARGO på dette område. Derudover er jeg sikker på, at ARGO kommer til at indtage en førende rolle i hele branchen, når det gælder udviklingen af selvkørende systemer, og det vil både Ford og vi i høj grad kunne drage fordel af.”

Samarbejdet mellem Volkswagen og Ford er på ingen måde en fusion, og alle biler vil blive markedsført uafhængigt af hinanden.

Ny Mercedes-Benz – Elektrisk og med plads til 8 personer
TEST: Opdateret Transporter 6.1
Nu bliver krav om varebilschaufføruddannelse genindført
Thunder! Nu kommer Ford Ranger i en ny og rå version. SE BILLEDERNE HER!
DIESEL-GATE: Tusindvis af sagsanlæg på vej mod Volkswagen
KÆMPE GALLERI – Toyota ProAce City – Ny praktisk budbil for byboere
NY BIL TIL MESTER? Nu kommer Audi Q7 plugin hybrid til Danmark
KÆMPE BILLEDGALLERI: Nu kommer den nye Toyota Hilux

Tags: FordsamarbejdeVolkswagen
Tidligere Artikel

Ny Mercedes-Benz - Elektrisk og med plads til 8 personer

Næste Artikel

Sikrer du lasten i din varebil? Her er de tre bedste tips til effektiv lastsikring

Næste Artikel
Tungt rør-værktøj, skruestik og en udsat tilværelse blandt smede og beton'ere kræver stålsider. Også indsatserne på bagvæg og i døre er af stål til montering af kroge og øjer

Sikrer du lasten i din varebil? Her er de tre bedste tips til effektiv lastsikring

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023

Ikonet udliciteret – Ford og VW sammen om varebiler

11. juni 2020
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering

 

Loading Comments...