I Vivaros trygge favn | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
mandag. 23 maj 2022
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

I Vivaros trygge favn

Kendt teknologi og forbedringer i småtingsafdelingen

af Thomas André
14. februar 2011
i Nyheder, Test

Buuuh, en tiger; den har vi set, hvad er der på Discovery?

Vi vil underholdes og forundres. Sådan er tiden. Servicemontører og bude vil gerne have ’den nye’ med det fedeste lir og den største motor.

Men små håndværksmestre og nervøst anlagte indkøbschefer, der skal investere i nye varebiler, vil hellere se en film, de har set før; hvor de ved, det ender lykkeligt.

De går mere efter driftsikkerhed. Dyr teknologi og uforudsete værkstedsdage er et mareridt, når tallene i forvejen balancerer på en bundlinje så skarp som en knivsæg.

Så skal man tage hensyn til alles ønsker og behov, er Opel Vivaro i nyeste facelift slet ikke noget dumt bud på en bedre varebil.

Vi kan med det blotte øje se, at kabinen er ændret. Overkanten er blevet bølget med en top på midten. Den sidder lige i synsfeltet til højre hjørne, når man forsøger at navigere i en trang baggård eller en rodet byggeplads. Så er man glad for det højdejusterbare førersæde, der er standard.

God førerkomfort

Resten af kabinen er justeret lidt, så der bliver mere aflæggeplads, bedre udsyn, bedre komfort. Men så længe, Opel – og deres partnere hos Nissan og Renault for den sags skyld – holder fast i det solide førersæde med både komfort og indstillingsmuligheder i højden samt store, overskuelige cyklistspejle, skal de ikke høre brok herfra.

Den omfattende aflæggeplads skal dog lige have et par ord med på vejen. Den runde forkant på hylden foran passagererne og hylden foran førerens knæ mangler en kant til at holde på løse stumper. En hurtig trepunktsvending – og dem vil man opleve mange af med Vivaros store vendediameter – kan nemt smide papirer, telefoner og smøger ned på gulvet, og er der et sted, vi ikke vil have løse genstande, så er det omkring førerens fødder. Det kan nødløses med en gummimåtte, indtil Opel får lukket hullet.

Forargeligt

Under klappen er det lykkedes motorudviklerne at trække flere kilometer og dermed lavere CO2-udledning ud af de eksisterende motorer. Den testede 2,0 CDTI med 114 hk leverer et EU-snit på 12,3 km på literen, og for et køretøj med en køreklar vægt på to ton og en lasteevne på yderligere 1025 kg er det helt godt gået.

Det eneste, den snart ikke kan, er at tømme den 90 liter store tank på en arbejdsdag.

Vivaro har ikke partikelfilter som standard. Det forarger nogle, men fra Opel og Renaults side er det helt bevidst. Mange brugere har et kørselsmønster med mange småture, og når man ikke kører længere ture fra tid til anden, når filteret aldrig at regenerere. Samtidigt virker partikelfiltre alligevel ikke før, motoren er driftvarm, og så er man lige vidt.

Har man brug for filtret, kan man købe det for 1500 kroner, og da man sparer 1000 kroner i årlig afgift, er det regnestykke hurtigt overstået. Det er kold realisme, og sådan skal en varevogn være.

Tags: Opel
Tidligere Artikel

Erhvervslivet kan ikke undvære 4x4-bilerne

Næste Artikel

Kloge lærepenge gav en meget bedre Vito

Næste Artikel

Kloge lærepenge gav en meget bedre Vito

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

26. januar 2021

I Vivaros trygge favn

14. februar 2011
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017

Kort nyt

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering