Hyundai vil fremskynde udvikling af el-drevne vare- og lastbiler | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 24 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Hyundai vil gå all in på elektrificering af alle sine varebiler, lastbiler og busser

Hyundai vil fremskynde udvikling af el-drevne vare- og lastbiler

Teknologi fra Kona skal være katalysator for elektrificering af hele Hyundai's erhvervsbilprogram

af Jess Ulrik Verge
21. marts 2018
i Miljø, Nyheder

Vi har lige set den i Geneve – den nye Hyundai Kona. Den er Hyundai’s anden elektriske model efter Ioniq, men dens præstationer er noget skrappere. Den fås således med et batteri på 64 kWh, hvilket skulle give en rækkevidde på 470 km.

Samtidig er Hyundai det bilmærke – uden for Teslas proprietære rækker – der topper standarden for ladekapacitet. Og med Kona som ny strømførende spydspids føler den koreanske koncern, at tiden er moden til at udtale sig om elektrificering af deres last- og varebiler.

Største styrke er synergien

  • Den største styrke for vores sektion for kommercielle køretøjer ligger i at kunne udnytte synergieffekten fra personvogns-divisionen. Vi vil udvide modelprogrammet med miljøvenlige varianter lige fra den mindste varebil Porter til den største lastbil Xient.

Varebiler vil ikke kunne nå midtvejsmålet om CO2-reduktion

Det siger Hyundai Motor Co.’s direktør for kommercielle køretøjer Mike Ziegler til Business Korea.

Rækkevidder fra 250-300 km

Ziegler fortæller, at Hyundai allerede næste år vil tilbyde Porter og Mighty i elektriske udgaver – netop ved at udnytte teknologien fra Kona-modellen. Ziegler hævder, at såvel Porter som Mighty vil få en rækkevidde på 250 til 300 km.

Porter er en mellemstor chassisvogn med tipbart førerhus. Den er mest udbredt på hjemmemarkedet, men har også været eksporteret til bl.a. Europa under navnet H150. Modellen kendes også som Hyundai H-100 og Mitsubishi L300.

Mighty er en lille lastvogn, der fås fra en totalvægt på 3,5-tons til lille kørekort. Den er en licensproduceret Mitsubishi Fuso Canter af 5. generation. Den nuværende Canter er i 8. generation og hører under Daimler.

45.000 flere skal ansættes

Daimler Trucks er i øvrigt også Mike Zieglers tidligere arbejdsplads. Han oplyser, at pengene til udviklingen af elektriske modeller skal komme fra en pulje på 17,6 milliarder euro. Disse penge har Hyundai øremærket over de næste fem år til udvikling af elektriske modeller, selvkørende teknologi og kunstig intelligens.

Investeringerne vil kræve, at der ansættes yderligere 45.ooo medarbejdere frem mod 2023, lyder det fra Hyundai.

Alle modeller elektrificeres

I første omgang vil de elektriske vare- og lastbiler blive bygget på eksisterende modeller. Til gengæld vil elektrificeringen komme til at omfatte samtlige modeller, det vil sige alle koncernens varebiler, lastbiler og busser.

Alle varebiler fra Mercedes bliver elektriske

Dette kan læses som at elektrificeringen også kommer til at omfatte 3,5-tonneren H350, som vi kender i Danmark, og den mellemstore kassevogn H1, der indtil for få år siden også kunne fås på danske plader.

Tags: ElektrificeringHyundaiHyundai H1Hyundai H350hyundai mightyhyundai portermike zieglermitsubishi fuso canter
Tidligere Artikel

Selvkørende biler kørt i garage

Næste Artikel

Fartgrænse for lastbiler hæves

Næste Artikel
Højere fart vil gavne hele trafikken og spare samfundet for en halv milliard. Arkivfoto: Per Daugaard

Fartgrænse for lastbiler hæves

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Hyundai vil gå all in på elektrificering af alle sine varebiler, lastbiler og busser

Hyundai vil fremskynde udvikling af el-drevne vare- og lastbiler

21. marts 2018
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering