Apropos Hyundai i30-testen forleden, så er det en bil, som må stå for hårdt slid, hvad enten den gør tjeneste som varebil eller familiebil.
Men er den ene tjans værre end den anden? Kan en børnefamilie med to-tre energiske unger lave mere ravage i bilen end 40 bavianer? Det krævede en anderledes skolelærdom at få det afklaret.
15 nysgerrige, opfindsomme og ubekymrede børn i alderen fire-fem år fra Holmer Green First og Junior Schools i Buckinghamshire gav Hyundai en lektion, da de fik frit spil med en i30 Stationcar på skolens legeplads.
Børn i den alder kan give professionelle bilingeniører en indsigt, som end ikke de mest vidende folk i udviklingsafdelingen kan forestille sig en bil blive udsat for.
Bilejeres påstand om, at deres poder; ”little monkeys“, kan være meget hårdere ved en bil end 40 bavianer, var en uimodståelig udfordring for Hyundai.
En britisk gennemsnitsfamilie har et til to børn, men Hyundai overlod den nye i30 stationcar til noget langt værre på legepladsen, da otte gange så mange børn fik frit spil med bilen.
Siden blev bilen overladt til en halv snes ældre elever i alderen fem til ti år, som underkastede alle dens faciliteter en grundig inspektion og afprøvning – dog ikke med at køre.
Slap praktisk taget uskadt
Seks timer senere kunne bilen efter støvsugning og vask køre fra stedet praktisk taget uskadt. Forinden havde den ikke fået for lidt med de løsslupne børns foretagsomhed både ude og inde – hvilket tydeligt fremgår af de vedstående billeder.
Ungerne trampede og hoppede med deres snavsede gummistøvler overalt i og på bilen, afprøvede alt, der kunne pilles ved, malede og spildte både saft, chips og bananer på sæderne, forvandlede bagagerummet til sandkasse og brugte det indbyggede Bluetooth-system til at føre samtaler med deres klasselærer. Altsammen vældig fornøjeligt, men alligevel ikke mere belastende, end at bilen efter rengøring kunne køre fra legepladsen uden at have fået nævneværdige skrammer.
Hyundais engelske product planning manager, Mark Baxter, indrømmede efterfølgende, at han havde været noget nervøs for denne test, da han som børnefader udmærket ved, hvor hårde poder kan være ved en bil, men fastslog samtidig at erfaringerne fra testen ved skolen i High Wycombe vil indgå i grundlaget for udvikling af kommende modeller.
– Vi tror på nytænkning; også når det gælder kvalitetstest. Vi ville finde ud af, om bilen reelt kunne stå for de prøvelser, som mange familiebiler kommer ud for. Det kunne den, og de ældste børn gav os tilmed flere gode input, som vi kan gøre brug af senere, fastslog Mark Baxter.
Om i30 vil kunne klare tjenesten som varebil ligeså godt som en familiebil overrendt af en vrimmel løsslupne poder, skal vi lade usagt. Men noget kunne da tyde på det.