På internettet florerer nu spionfotos af en kommende Hyundai-van, der vil kunne stille op som alternativ til markedets mest rummelige kassevogne.
Efter billederne at dømme er bilen så stor, at den vil kunne matche de største udgaver af modeller som Mercedes-Benz Sprinter, Citroën Jumper, Fiat Ducato, Iveco Dail, Ford Transit, Renault Master, Opel Movano, Peugeot Boxer, Nissan NV400 og VW Crafter.
Om der er tale om et supplement til det eksisterende H1-program eller en helt ny serie varebiler til erstatning for det eksisterende udvalg af varebiler og minibusser er i skrivende stund uafklaret.
Visse detaljer indikerer, at det godt kunne være en fortsat udvikling af den nuværende modelserie, men forekommer lidet sandsynligt.
Ventes klar til salg i 2015
Under alle omstændigheder er der tale om en varebil, som er væsentligt større end den nuværende H1-serie, og der er næppe heller tvivl om, at den nye model vil dukke op med varerum i varierende længder og højder. Samtidigt tyder det på, at projektet er så langt fremme, at den vil kunne sættes i serieproduktion og frigives til salg i 2015.
Hvad der kan forventes af motorteknologi i den kommende van-serie er uklart, men baseres den på samme teknik, som i den nuværende H1-serie, vil de store modeller formentlig blive udstyret med en kraftige maskine som 170 hk440 Nm CRDI-motor på 2,5-liter, der i dag anvendes i H1’eren.
Foruden denne trækkes H1-seriens to udstyrsvarianter Classic og Comfort af en 136 hk/343 Nm CRDI-motor ligeledes på 2,5 liter.
Opfylder ikke Euro 6-normen
Disse motorer opfylder imidlertid ikke den miljørelaterede Euro 6-norm, der indfases for varebiler fra 2016, så enten skal det nuværende motorprogram opdateres eller også skal det erstattes af nyudviklede motorer.
Den nuværende 170 hk H1-version god for en normværdi på 11,4 km/l ved blandet kørsel og et CO2-udslip på 231 g/km, mens 136 hk-modellen er opgivet til en gennemsnitlig normværdi på 13,2 km/l og et CO2-udslip på 199 g/km.
Den nuværende H1-serie er prissat fra 169.995 kr. og opefter eller fra 203.158 kr. inkl. moms. 136 hk-modellen er klassificeret i brændstofkategori E, mens 170 hk-versionen er klassificeret i kategori G.