Scania lancerer nu en hybridlastbil, der skal redde nattesøvnen for mange byboer.
Basismotoren er 320-hestes dieselmotor, som også kan køre på alternative brændstoffer.
Elmotoren er på 201 hk og har et drejningsmoment på 1.050 Nm og er koblet sammen med forbrændingsmotoren og drivlinjen gennem en automatisk gearkasse. Den anvendelige batterikapacitet er på op til 1,2 kWh og kommer udelukkende fra geninvinding af bremseenergi og opladning fra motoren.
Ved typisk kørsel reduceres brændstofforbruget for en Scania hybridlastbil med en totalvægt på 17 ton med 18 procent i forhold til en konventionel lastbil, men elmotoren er primært beregnet til den sidste kritiske fase af en rute ved for eksempel kørsel i et støjfølsomt byområde eller emissionsfri kørsel indendørs.
Lastbilen kan køre op til 45 km/t i ren eldrift.
Hele hybridmodulet inklusiv batteri og motor vejer 790 kg, hvilket også er forklaringen på, at det stadig er småt med denne type teknologi til varebiler.