En batteridrevet el-bil har i bedste fald en rækkevidde på 150-200 km, hvorimod man kan komme noget længere med en hybridbil, men hvor langt? Kan en hybridbil klare en tur på godt 17.000 kilometer fra Solihull i England til Mumbai i Indien?
Land Rover forsøger i alle tilfælde lige nu med tre prototyper af Range Rover Hybrid, som følger den 2000 år gamle silkerute i forbindelse med en afsluttende test, før bilen godkendes til serieproduktion.
Foreløbig har bilerne tilbagelagt godt 10.000 kilometer uden problemer, når bortses fra nogle punkteringer. Efter Uzbekistans støvede veje og svidende varme ørkensletter blev konvojen konfronteret med heftige regnskyl og iskolde vinde, mens den forcerede mudrede og knoldede spor i Kirgistans knejsende bjerge.
Ingen let opgave
Turen gennem bjergene var så krævende, at bilerne meter for meter måtte krybe i lav fart op og ned gennem det stejle og uvejsomme terræn. Med Kirgistan har den hybriddrevne og 4-hjulstrukne ekspedition nu kørt i 11 af ialt 14 lande på ruten til Mumbai.
I Kirgistan har bilerne krydset bjergpas i op til 3.973 meters højde, og deltagerne er blevet checket for højdesyge for at sikre, at de fysisk vil kunne klare passagen af Himalaya-bjergene, når bilerne krydser grænsen til Kina.
Ved bjergkørsel drives bilerne primært med el, når det går nedad, idet bremseenergien udnyttes til opladning af batterierne.
Ruten slutter i Mumbai, hvor den indiske industrigigant Tata har hovedsæde. Land Rover er i dag et af flere selskaber i Tata-koncernen.