Husk dæksikkerheden på varebiler | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
søndag. 26 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Sponseret indholdi

Husk dæksikkerheden på varebiler

En varevogn har ofte en totalvægt, der er højere end en personbils. Det betyder, at dækkene skal være af en kraftigere variant end dem til en almindelig bil

af Thomas André
6. juli 2018
i Sponseret indhold

Som alle andre biler skal en varevogn have dæk, som er afstemt efter årstiden og det kørselsbehov, som varevognen skal dække. Det er der desværre for lidt fokus på, og det går ud over sikkerheden.

Læs her om skifte mellem sommer og vinterdæk

Desværre er det sådan, at der i mange tilfælde ikke er det samme fokus på, hvilke dæk en varevogn har på, som der er på en personbils dæk.

Manglende ejerskab og ansvar

Det kan der være flere forklaringer på, men den mest åbenlyse er måske, at den der kører i varevognen ofte ikke ejer bilen og derfor ikke tænker over, hvilken tilstand dækkene er i, eller ikke synes det er ham eller hende, der skal påtage sig ansvaret for at tjekke dem.

Det er dog en uheldig tendens, som ikke styrker sikkerheden på de danske veje.

Sørg for det rigtige dæktryk

Mange overser vigtigheden af det rigtige dæktryk. Det er noget man som fører af en bil bør være opmærksom på. Man kan med fordel tjekke trykket, når man er henne for at tanke bilen op. Er dæktrykket rigtigt forlænges dækkets levetid og man bruger mindre brændstof.

Hvilket begge dele gavner både økonomien og miljøet. Så ud over, at det er vigtigt at køre med dæk, der er beregnet til en varevogn er det også vigtigt at have det rigtige tryk i dækkene. Kører man med for lavt dæktryk i en varevogn, der for eksempel er læsset med varer eller udstyr, der vejer 3,5 tons og man skal foretage en pludselig opbremsning eller undvigemanøvre, får man alvorlige problemer på grund af bilens manglende styreevner – grundet et for lavt dæktryk.

Belastningsindeks

En anden væsentlig ting man skal være opmærksom på, når man er fører af en varevogn er det såkaldte belastningsindeks. Det er med andre ord vigtigt at sikre sig at varevognens dæk har det rigtige belastningsindeks.

Når man skal skifte dæk på en varevogn, er det altså ud over at tjekke, om dækkets størrelse er rigtig, også vigtigt at tjekke, om belastningsindekset er korrekt. Både størrelse og belastningsindeks står på dækkets side.

De rigtige oplysninger

Der kan for eksempel stå 235/65/R16 som angiver størrelsen og derefter for eksempel 109/107 R, hvor tallene angiver den tilladte belastningsgrad, det vil sige hvor meget hvert dæk er konstrueret til at bære og bogstavet R angiver den hastighed, som dækket maksimalt er beregnet til at køre.

Det er meget vigtigt at overholde det belastningsindeks, som varevognens dæk havde fra fabrikken. Har man ikke dem eller deres oplysninger til rådighed, skal man forhøre sig hos en forhandler.

Kræver robuste dæk

Når man har en varevogn er det vigtigt, at man køber dæk der er beregnet til denne type bil. De kan nemlig klare en belastning, der er større end dæk til personbiler, fordi de har stærkere bæltelag og kraftigere sider. I tillæg er de konstrueret til at have et højere lufttryk. Det er jo luften, som skal kunne bære lastevægten på for eksempel 3,5 tons.

Forhåbentligt kommer der mere fokus på varevogns dæk i fremtiden. Det er jo på ingen måde sikkert for chaufføren at køre i en tungtlastet bil, der ikke er til at styre ordentligt i nødsituationer enten, fordi dæktrykket er forkert, eller fordi dækkene er de forkerte til vognen og formålet.

Dit liv

Det skaber utryghed både for dem i bilen, men også for de andre trafikanter, der færdes på de samme veje. Er du selv fører af en varevogn, som ikke er din, er det en rigtig god ide at undersøge om bilens dæk er sikkerhedsmæssigt forsvarlige.

Det er dit eget og dine medtrafikanters liv, der er på spil. Find eventuelt dæk til lavpris hos Quickpot.dk

 

 

 

Tidligere Artikel

Toyota med kunstig intelligens

Næste Artikel

Varebilssalget i juni

Næste Artikel

Varebilssalget i juni

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Husk dæksikkerheden på varebiler

6. juli 2018
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering