Hurtigere lastbiler må vente | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
mandag. 8 marts 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Tidligst til juli må lastbilerne sætte farten op
Højere fart vil gavne hele trafikken og spare samfundet for en halv milliard. Arkivfoto: Per Daugaard

Hurtigere lastbiler må vente

Lastbiler må tidligst sætte farten op på landevej til sommer. Loven er endnu ikke vedtaget

af Thomas André
4. januar 2019
i Nyheder, Trafikpolitik

Vi er nu i 2019. Derom hersker der ingen tvivl. Og fra 2019 bliver lastbilernes hastighedsbegrænsning lastbilerne uden for tættere bebygget område og på motortrafikveje sat op fra 70 til 80 km/t.

Og selv om det længe har set ud til at være tilfældet, så er lovændringen altså bare ikke trådt i kraft endnu. Faktisk er den slet ikke vedtaget endnu.

Fremmer mobiliteten

Regeringen og Dansk Folkeparti har i finanslovsaftalen for 2019 indgået aftale om at hæve hastighedsgrænsen fra 70 km i timen til 80 km i timen for lastbiler uden for tættere bebygget område og på motortrafikveje for at fremme mobiliteten og sikre bedre vilkår for transporterhvervet.

Det vil dog tidligst ske fra 1. juli 2019, fremgår det af et lovforslag, der er sendt i offentlig høring. Høringsfristen udløber den 14. januar 2019.

Sparer 560 millioner

DTL er som interesseorganisation lige nu ved at gennemgå lovforslaget og har foreløbig noteret sig, at den erhvervsøkonomiske gevinst ved en forhøjelse af hastighedsgrænsen vil være i omegnen af 560 millioner kroner om året, skriver DTL i en pressemeddelelse.

Vognmændenes forening finder det som udgangspunkt positivt, at hastighedsgrænsen for lastbiler samt lette og tunge vogntog bliver ensartet. Det fjerner den hastighedsspredning, der ellers ville forekomme mellem lastbiler og lette og tunge vogntog, som i dag alle kun må køre 70 km i timen uden for tættere bebygget område, og den øvrige trafik.

Tunge køretøjer er farlige

En del af kritikken mod en lempelse af lastbilernes fartgrænse er, at de tunge køretøjer er farlige på grund af deres længere bremselængde og ringere manøvredygtighed i farlige situationer.

Tynd uddannelse til varebilschauffør

Argumenterne for at sætte farten op er på den anden side, at man ved at ensarte hastigheden for alle biltyper netop undgår mange farlige situationer, fordi færre vil forsøge at foretage overhalinger af langsomt kørende biler.

Nedskiltning

Det fremgår af den politiske aftale, at man vil fastholde en hastighedsgrænse på 70 km i timen på de strækninger, hvor øget hastighed ikke er forsvarlig. Derfor er der i finanslovsaftalen afsat penge til nedskiltning på udvalgte kommunale og statslige veje.

Der er i aftalen afsat 30 millioner kroner i 2019 til en pulje, hvorfra kommunerne kan søge om midler til skiltning. Der afsættes samtidigt 1,5 millioner kroner i 2019 til skiltning på statsvejnettet.

Bedre trafik

Tilbage i marts skrev Altomvarebiler.dk om nyheden.  Her gav DTL’s administrerende direktør, Erik Østergaard, udtryk for stor tilfredshed med den kommende lempelse. 

Fartgrænse for lastbiler hæves

– Det vil gøre hverdagen lettere og mere smidig samt ikke mindst give et bedre samlet trafikmønster, når lastbilerne lige kan hæve farten en smule. Så generes de øvrige trafikanter simpelthen mindre. Det er godt for den samlede trafikafvikling – og jeg tror da også, der er lidt bundlinje i det for vognmændene, siger Erik Østergaard.

Han må dog foreløbigt vente til sommerferien med at sætte farten op.

Tags: Dansk FolkepartiDTLLastbilerRegeringen
Tidligere Artikel

Hetz mod Tesla

Næste Artikel

Ekspres-levering til håndværkere

Næste Artikel
-Der er en trend i tiden, hvor nogle håndværkere foretrækker at få varerne leveret ekspres frem for selv at hente varerne, siger Christian Herbert fra Lemvigh-Müller

Ekspres-levering til håndværkere

Kommentarer 2

  1. Tommy Kvist says:
    2 år siden

    Det glæder vi os også til, at den bliver, for der er alt for mange, der overhaler lastbiler, hvor der ikke må overhales, og det skaber mange farlige situationer for os andre i trafikken

    Svar
  2. Erling Aabye says:
    2 år siden

    Efter min erfaring på landets hovedvej, så skal man da være svært heldig for at møde en lastbil der kører mindre end 80/km t. Kører ofte på vej 22 mellem Næstved og Kalundborg.

    Svar

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Tidligst til juli må lastbilerne sætte farten op

Hurtigere lastbiler må vente

4. januar 2019
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020
Sådan ser påfyldningsstudsen på en Opel med Euro 6-motor ud. AdBlue-tanken skal fyldes cirka for hver 10.000 km

Så besværligt er AdBlue

12. december 2019

Kort nyt

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021

AFSLØRING: Se den HELT nye Nissan Qashqai LIVE

18. februar 2021

Nyt fra kaffeknallert-kongen – Ny Piaggio Porter NP6

9. februar 2021

Ny langturs-Transit fra Ford

9. februar 2021

Tåbelige Youtubere smadrer milliondyr Mercedes G-Klasse G63’s V8

22. januar 2021
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering