Hurtigere lastbiler fra nytår - måske | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
onsdag. 18 maj 2022
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Fra nytår må lastbiler køre 80 km/t på landeveje - men kun på visse strækninger - og kun måske

Hurtigere lastbiler fra nytår – måske

Endelig blev lovforslaget om højere hastighedsgrænse for lastbiler vedtaget. Men et hurtigt valg kan stoppe det

af Thomas André
6. marts 2019
i Nyheder

Mange bilister havde sat næsen op efter at kunne komme lidt hurtigere frem på vejene i selskab med den tunge trafik. Et flertal i Folketinget meldte i 2018 ud, at de fra 2019 ville sætte hastighedsgrænsen for lastbiler op til 80 på de fleste vejstrækninger, så de bedre kan følge med den øvrige trafik.

Også mange lastbiler med automatiske opdateringer af deres navigations-systemer glædede sig tilsyneladende så meget til forøgelsen, at de viste 80 km/t på alle danske landeveje.

Ny skiltning

De er blevet justeret ned til 70 km/t igen, da det gik op for de ansvarlige, at ændringerne først var sat til at træde i kraft fra første juli.

Men som vi tidligere har skrevet, så går det ikke helt så hurtigt med fartforøgelser i etaten. Politiet kan ikke nå at være klar med ændringerne i deres IT-systemer til tiden, og rundt omkring i kommunerne kræver det ny skiltning, som også kræver et længere tilløb.

Ikke i år

Den offentlige høring sluttede den 14. januar, og nu er det endelig lykkedes for Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen at få fremsat forslaget om forhøjelse af hastighedsgrænsen for lastbiler og vogntog.

Hurtigere lastbiler må vente

Fremover må lastbiler køre 80 km i timen uden for tættere bebyggede områder og på motortrafikveje, men man når det altså ikke til 2019.

Valget kan ændre alt

Der er dog en enkelt forhindring, der skal overvindes inden festen kan begynde. For det første kræver det, at et eventuelt folketingsvalg ikke sætter en fod i døren og fjerner flertallet for lovforslaget, hvilket meget vel kan ske, hvis valget kommer før, forslaget bliver vedtaget.

-Men først fra årsskiftet, slår administrerende direktør i DTL-Danske Vognmænd Erik Østergaard fast.

Smidigere trafikafvikling

Både han og hans organisation har længe arbejdet for, at lastbiler kan få lov til at sætte farten op på de danske landeveje.

-Det er klart, at det giver en smidigere trafikafvikling. Det skaber en masse irritation hos personbilerne, at lastbilerne ligger med en lavere marchhastighed, og det skaber farlige situationer med flere overhalinger, så det glæder mig meget at forslaget endelig er fremsat, uddyber han.

Politiet kan ikke følge med

-Men jeg forstår, at både politiet og kommunerne har brug for lidt ekstra tid i fht. ændring af it-systemer og opsætning af hastighedstavler, og at det derfor først er hensigten, at det skal træde i kraft fra årsskiftet.

Virksomhed sparer 990 liter brændstof per bil

-Det er ærgerligt med forsinkelse, men det vigtigste er, at vi får vedtaget forslaget om 80 km/t, siger Erik Østergaard.

Stadig 70 km/t

Af hensyn til trafiksikkerheden vil man fastholde den nuværende hastighedsgrænse på 70 km i timen på strækninger, hvor øget hastighed ikke er forsvarlig.

-Vi lægger utroligt stor vægt på, at trafiksikkerheden skal være i top, så det giver god mening, at hastigheden på strækninger med for eksempel dårlig oversigt fastholdes på 70 km/t. Ingen har en interesse i en svækkelse af sikkerheden, og jeg synes derfor, forslaget har fundet de helt rigtige balancer, siger Erik Østergaard.

Tags: 80 km/tDTLFolketingsvalgHurtigere lastbiler
Tidligere Artikel

Ny og skarpere vejviser til Fords varebiler

Næste Artikel

Flad udvikling i varebilssalget

Næste Artikel

Flad udvikling i varebilssalget

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

26. januar 2021
Fra nytår må lastbiler køre 80 km/t på landeveje - men kun på visse strækninger - og kun måske

Hurtigere lastbiler fra nytår – måske

6. marts 2019
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Kort nyt

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering