Honda CR-V og 1,6 diesel – et smukt par | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 27 februar 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Den afrundede taglinje giver et mere sporty look, men bagklappen åbner helt ind i taget, så det ikke går ud over tilgængeligheden
Dobbelt afskærmning vinder frem. God ide. Det kan redde både liv og førlighed, hvis det skulle gå galt
CR-V er i mange henseender inspireret af amerikanske SUV'er, og den voluminøse bagklap er ingen undtagelse. Det er den 1,6-liters dieselmotor til gengæld
Vi har desværre ikke kunnet teste en CR-V Van, så vi må nøjes med importørens billeder af ombygningen - og det ser pænt ud.
Den store rummelige Honda CR-V koster det samme som en stor mellemklasse stationcar på gule plader
Førerpladsen er en disciplin, som Honda mestrer - og firkantede kopholdere virker fortrinligt med runde kopper

Honda CR-V og 1,6 diesel – et smukt par

Hvem havde troet, en 1,6-liters diesel kan tumle en tung SUV som Honda CR-V

af Thomas André
31. marts 2014
i Test

Vi er ved at acceptere, at der ikke behøver at ligge en voldsom bunke kubik under hjelmen for at få opgaven udført og varerne bragt. Mindre kan gøre det med moderne teknologi og den enorme slidstyrke, de bedste legeringer i dag kan præstere. Så selv meget små motorer kan holde til den belastning, en arbejdsbil udsætter den for gennem et hårdt arbejdsliv.

I 2014 ved de fleste af os, at vi skal holde lidt igen med fordommene, når der bliver skrevet  tilsyneladende latterligt små kubikopgivelser ud for store biler. Tag nu bare den nye generation af 1,0- og 1,2-liters turbobenzin-motorer, som præsterer fabelagtigt i Ford, VW, Opel, Peugeot, Citroën og Renault. Ja, og Fiats 0,9 Twin Air. For bare at nævne de europæiske.

Flytter købernes grænser

Først blev de små lagt i små biler. Men med tiden vokser også tilliden til dem, og fabrikkerne får flyttet bilkøbernes nedre grænser, så de små maskiner gradvist får flyttet sig opad i modelprogrammerne.

Til sommer kommer for eksempel den nye Renault Master / Opel Vivaro udelukkende med 1,6-liters dieselmotorer.

Men allerede nu har Honda anbragt den lille 1,6-liters dieselmotor fra Civic i en CR-V. Og det er ærligt talt imponerende, hvad den præsterer.

Træerne i himlen

Således gælder det også for Hondas forfremmelse af den 120-hestes dieselmotor. De er sprunget let og elegant hen over Accord og gået direkte til sværvægteren CR-V.

Og det var da en fremragende ide. På papiret siger den 0-100 km/t på 11,2 sekunder. Det er hæderligt. Topfarten på 182 km/t er knap så overvældende, men blandingsforbruget på 22,2 km/l er lige til at falde på halen over.

CR-V 1,6 i-DTEC har en køreklar vægt på godt 1600 kg, og alligevel føler man ikke, der mangler kræfter.

Men det tror Honda åbenbart. For selv om den lille 1,6’er gør det fremragende i Honda CR-V, så vokser træerne ikke ind i himlen, og det ses også at Hondas produktprogram.

Den rigtige gearkasse

De 120 hk rækker kun til den forhjulstrukne Honda CR-V. Skal der træk på alle fire, må man op i en 2,0 benzin eller – den mest velegnede af CR-V’s tre motorer – 2,2 i-DTEC med 150 solide dieselheste.

Men egentlig er der intet i vejen for at give 1,6’eren en lidt større opgave. Den vil formentligt leve fint op til tilliden. For Civic-motoren præsterer flotte mellemaccelerationer med sine 300 Nm drejningsmoment. Og et kraftigt moment kombineret med den rigtige gearkasse er alt, hvad der skal til.

Med forhjulstræk skal der ikke røres meget i den sekstrins gearkasse, når den først er kommet op i fart. Motoren trækker både højt og lavt, og med den rigtige gearkasse skulle den såmænd snildt kunne tumle det par ton firehjulstrækker både i terræn og på vinterglat asfalt

Billig spareudgave

Honda i Danmark har formået at presse egne priser ned til et niveau, som de færreste havde troet muligt for bare fem år siden. Det betyder, at Honda CR-V lægger ud på beskedne 184.000 kroner plus moms – svarende til en gennemsnitlig stationcar i mellemklassen.

Det er for en benzindrevet spare-udgave.

Kia Sorento er koreansk overklasse

Undvigemanøvrer med 3,5 tons trailertræk

1,6 i-DTEC starter på 217.000, og den testede Elegance, som er det mellemste udstyrsniveau, med tilpas lækker komfort koster 224.000.

Men alligevel. Med Hondas høje kvalitet, gode renommé og overbevisende køreoplevelse skal man virkelig lede længe efter en seriøs konkurrent til de penge.


Honda CR-V 1,6 i-DTEC 2WD Elegance:
Motor: 1597 cm, R4 turbodiesel
Ydelse: 120 hk / 300 Nm
0-100 km/t: 11,2 sekunder
Topfart: 182 km/t
CO2: 119 g/km
Forbrug: 22,2 km/l
Pris: 223.927 kroner plus moms (39.917)
Billigste: 183.963 kroner plus moms (30.246)
Benzin 4WD fra: 195.783 kroner plus moms (32.003)
Diesel 4WD fra: 256.408 korner plus moms (42.253)

Tags: CitroënFiatFordHondaOpelPeugeotRenaultVW
Tidligere Artikel

Kørelærere vil undervise i gode manerer

Næste Artikel

Derfor er vinterdæk farlige om sommeren

Næste Artikel

Derfor er vinterdæk farlige om sommeren

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Den afrundede taglinje giver et mere sporty look, men bagklappen åbner helt ind i taget, så det ikke går ud over tilgængeligheden

Honda CR-V og 1,6 diesel – et smukt par

31. marts 2014
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020
Et varerum isoleret med produktet Aluthermo Quattro

Skab luftforandring i varerummet

24. januar 2018

Kort nyt

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021

AFSLØRING: Se den HELT nye Nissan Qashqai LIVE

18. februar 2021

Nyt fra kaffeknallert-kongen – Ny Piaggio Porter NP6

9. februar 2021

Ny langturs-Transit fra Ford

9. februar 2021

Tåbelige Youtubere smadrer milliondyr Mercedes G-Klasse G63’s V8

22. januar 2021
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering