Vi er ved at acceptere, at der ikke behøver at ligge en voldsom bunke kubik under hjelmen for at få opgaven udført og varerne bragt. Mindre kan gøre det med moderne teknologi og den enorme slidstyrke, de bedste legeringer i dag kan præstere. Så selv meget små motorer kan holde til den belastning, en arbejdsbil udsætter den for gennem et hårdt arbejdsliv.
I 2014 ved de fleste af os, at vi skal holde lidt igen med fordommene, når der bliver skrevet tilsyneladende latterligt små kubikopgivelser ud for store biler. Tag nu bare den nye generation af 1,0- og 1,2-liters turbobenzin-motorer, som præsterer fabelagtigt i Ford, VW, Opel, Peugeot, Citroën og Renault. Ja, og Fiats 0,9 Twin Air. For bare at nævne de europæiske.
Flytter købernes grænser
Først blev de små lagt i små biler. Men med tiden vokser også tilliden til dem, og fabrikkerne får flyttet bilkøbernes nedre grænser, så de små maskiner gradvist får flyttet sig opad i modelprogrammerne.
Til sommer kommer for eksempel den nye Renault Master / Opel Vivaro udelukkende med 1,6-liters dieselmotorer.
Men allerede nu har Honda anbragt den lille 1,6-liters dieselmotor fra Civic i en CR-V. Og det er ærligt talt imponerende, hvad den præsterer.
Træerne i himlen
Således gælder det også for Hondas forfremmelse af den 120-hestes dieselmotor. De er sprunget let og elegant hen over Accord og gået direkte til sværvægteren CR-V.
Og det var da en fremragende ide. På papiret siger den 0-100 km/t på 11,2 sekunder. Det er hæderligt. Topfarten på 182 km/t er knap så overvældende, men blandingsforbruget på 22,2 km/l er lige til at falde på halen over.
CR-V 1,6 i-DTEC har en køreklar vægt på godt 1600 kg, og alligevel føler man ikke, der mangler kræfter.
Men det tror Honda åbenbart. For selv om den lille 1,6’er gør det fremragende i Honda CR-V, så vokser træerne ikke ind i himlen, og det ses også at Hondas produktprogram.
Den rigtige gearkasse
De 120 hk rækker kun til den forhjulstrukne Honda CR-V. Skal der træk på alle fire, må man op i en 2,0 benzin eller – den mest velegnede af CR-V’s tre motorer – 2,2 i-DTEC med 150 solide dieselheste.
Men egentlig er der intet i vejen for at give 1,6’eren en lidt større opgave. Den vil formentligt leve fint op til tilliden. For Civic-motoren præsterer flotte mellemaccelerationer med sine 300 Nm drejningsmoment. Og et kraftigt moment kombineret med den rigtige gearkasse er alt, hvad der skal til.
Med forhjulstræk skal der ikke røres meget i den sekstrins gearkasse, når den først er kommet op i fart. Motoren trækker både højt og lavt, og med den rigtige gearkasse skulle den såmænd snildt kunne tumle det par ton firehjulstrækker både i terræn og på vinterglat asfalt
Billig spareudgave
Honda i Danmark har formået at presse egne priser ned til et niveau, som de færreste havde troet muligt for bare fem år siden. Det betyder, at Honda CR-V lægger ud på beskedne 184.000 kroner plus moms – svarende til en gennemsnitlig stationcar i mellemklassen.
Det er for en benzindrevet spare-udgave.
Kia Sorento er koreansk overklasse
Undvigemanøvrer med 3,5 tons trailertræk
1,6 i-DTEC starter på 217.000, og den testede Elegance, som er det mellemste udstyrsniveau, med tilpas lækker komfort koster 224.000.
Men alligevel. Med Hondas høje kvalitet, gode renommé og overbevisende køreoplevelse skal man virkelig lede længe efter en seriøs konkurrent til de penge.
Honda CR-V 1,6 i-DTEC 2WD Elegance:
Motor: 1597 cm, R4 turbodiesel
Ydelse: 120 hk / 300 Nm
0-100 km/t: 11,2 sekunder
Topfart: 182 km/t
CO2: 119 g/km
Forbrug: 22,2 km/l
Pris: 223.927 kroner plus moms (39.917)
Billigste: 183.963 kroner plus moms (30.246)
Benzin 4WD fra: 195.783 kroner plus moms (32.003)
Diesel 4WD fra: 256.408 korner plus moms (42.253)