Billeder med skitser, koncepter og camouflerede prototyper viser ikke altid det endelige resultat, heller ikke for så vidt angår den nye Honda Civic Tourer, Men her er den uden fiksfakserier, ganske som den vil se ud, når den lanceres herhjemme kort efter årsskiftet.
Selvom Danmarkspremieren stunder til, er det endelige modelprogram og prissætningen endnu ikke fastlagt, men det forventes på plads i løbet af en uge eller to, og så vender vi tilbage til det.
Her og nu tager vi lige et nærmere kik på den nye Tourer, som bliver større end forgængeren og derfor måske mere interessant at skrue imellem et par gule eller spraglede nummerplader.
Uden van-udgaver siden 2008
Honda har ikke siden 2008 haft en van-udgave i Civic-programmet. Dengang fandtes den i tre udstyrsvarianter med 1,8-liter benzinmotor, en heftig Type-R udgave med 2,0-liter motor samt en CDTI-version med en dieselmotor på 2,2 liter.
Om importselskabet med en standardtypegodkendelse vil give den nye Civic Tourer chancen som van er uvist, man er stadig igang med overvejelserne omkring det danske modelsplit, men med de nuværende forhold på varebilmarkedet, er det måske for optimistisk at nære for store forventninger.
Det betyder dog ikke, at bilen vil være udelukket som varebil, men blot at den i givet fald skal prissættes, indrettes og synes som sådan i hvert enkelt tilfælde.
Tilbage i 2008 var prisniveauet for en Civic Van fra 175.000 til 230.000 kr. 5-dørs udgaver af den nuværende Civic findes i to benzindrevne varianter på 1,4 og 1.8 liter samt to DTEC-dieseludgaver på 1,6 og 2.2 liter, hvortil kommer fem udstyrsvarianter, S, Comfort, Sport, Lifestyle og Executive. Faktisk manglede programmet kun den Tourer, der lige om lidt står for døren. Et modelsplit til priser fra 199.000 kr. og op til 489.000 kr.
Bilmoden skifter
Europas bilkøbere retter i stigende grad opmærksomheden imod wagon-og SUV-modeller. 4-dørs kuffert-modeller og MPV-udgaver er ikke længere så trendy som før.
Civic Tourer er med velberåd i hu udviklet til – og produceret i – Europa, og baseret på Hondas know-how fra tidligere stationcarvarianter af såvel Civic som den lidt større Accord samt MPV-modellerne Odyssery og FR-V.
Tourer 235 mm længere end den eksisterende 5-dørs hatchback, men stadig en kompakt bil, selvom den byder på et forøget bagagerumskapacitet.
Op til 1668 liter i Tourer mod 1378 liter i den 5-dørs hatchback-version. Samtidigt er læssehøjden betydeligt lavere – 565 mm mod 702 i hatcback-modellen. Det gør desuden Tourer til et plads- og komfortmæssigt alternativ til 5-dørs konkurrenter som Ford Focus, Opel Astra, VW Golf, Skoda Octavia og Toyota Auris.
Bedre pladsforhold
I alle fem konkurrenter skal der løftes højere for at få gods ind og ud af bilerne – fra 590 til 642 mm. Gælder det pladsforholdene under den tophængslede bagklap, er det kun Focus, som åbner højere end Civic Tourer – henholdsvis 761 og 744 mm. De øvrige åbner mellem 674 og 737 mm i højden.
Til gengæld er det kun Octavia og Auris, som overgår Civic Tourer, når det gælder den maksimale godsbredde med henholdsvis 1545 og 1460 mm, hvor Tourer er god for en godsbredde på 1449 mm. De øvrige ligger mellem 1034 og 1270 mm.
Større sikkerhed
Når det kommer til aktiv og passiv sikkerhed, kan Civic sagtens være med. Også med hensyn til raffineret teknik, der spænder fra begreber som Advanced Driving Assist System, Blind Spot Information, Cross Trafic Monitor, Adaptive Cruise Control og Collision Mitigation Braking System.
Dertil kommer Vehicle Stability Assist, Emergency Stop System, ABS og alle de andre detaljer, som er standardudstyr på så at sige enhver ny bilmodel i dag.
Oversat til daglig tale betyder det, at Honda har taget den nyeste elektronisk regulerede teknologi i anvendelse ved konstruktionen af Civic Tourer. En teknologi baseret på anvendelse af laser-, radar- og kamera-systemer til at advare og hjælpe bilens fører med at spotte potentielle farer og assistere denne i bestræbelserne på at afværge risikoen for eller mindske følgerne af solo-uheld eller en kollision uanset om der er tale om der er tale om trafikanter på hjul eller til fods.