Æv, bæv, bussemand. Honda driller ved at udsende officielle spionbilleder af den nye Civic Tourer stationcar, overklistret med sort-hvid selvklæbende plastik for at forvirre øjet.
Ved nærsyn af drillebillederne fremgår det dog, at Civic 5-d og Civic Tourer er identiske helt hen til den anden side af bagdøren. Det delvis skjulte håndtag i bagdøren er bevaret.
Når det er sagt, skal det også siges, at Hondas designere er sluppet godt fra tilføjelsen af Tourer delen. Den er smukt integreret og ser ikke spor påklistret ud.
Baglygterne sidder højt, bagklappen ser stor ud og åbner dybt ned i stødfangeren. En lille trekantet åbning i camouflagen indikerer, at der er et tredje sidevindue for at øge udsynet skråt bagud til fordel for passagerudgaven.
Adaptiv bagakselaffjedring
Som noget nyt for biler i denne mellemklasse har Civic Tourer adaptive støddæmpere på bagakslen med tre indstillinger fra Komfort, Normal til Dynamisk. Formålet er at stabilisere bagenden under last, men tilsyneladende er der ikke tale om en selvnivellerende affjedring.
Oplysningerne er yderst sparsomme, derfor er der heller ikke noget om teknik. Det er så godt som udelukket, at Honda forlænger akselafstanden på 260 cm – den adaptive affjedring skal kompensere for last længere ud over bagakslen – og den totale længde på 430 cm bliver formentlig øget til 440-450 cm, bredden på 177 cm er identisk og ligeså højden på 144 cm.
Alt dette er naturligvis gætteværk, men det er motorpaletten ikke. Der er fire motorer, to benzin og to turbodiesel. Mindste benzinmotor er en 1,4 liter med 100 hk/127 Nm og en 1,8 liter med 142 hk/172 Nm.
Europæisk stempel
Af de teknisk avancerede turbodieselmotorer er den nye og meget roste 1,6 liter i-DTEC med 120 hk/300 Nm og op til 27,8 km/l så interessant, at den næsten gør den store 2,2-liter med 150 hk/350 Nm overflødig.
Der er endnu fem-seks uger til premieren i Frankfurt og endnu længere til markedsdebut i foråret 2014, så der er ingen priser fastsat. En indikation kan være priserne på Civic 5-d 1,4 fra 199.000 kr. til 239.000 kr. og 1,6 DTEC fra 239.000 kr. til 349 kr. på hvide nummerplader.
Tillægget for en stationcar er almindeligvis 15.000 kr., men 25.000 kr. hos Honda. Skal vi skyde på en pris – og det gør Alt om Varebiler gerne – kommer en 1,4 S med 100 hk til at koste ca. 150.000 kr. excl. moms og en 1,6 i-DTEC-S med 120 hk ca. 180.000 kr.
Den kommende Honda Civic Tourer har fået sin kuffert formgivet i England, nærmere betegnet i Swindon, hvor både det tekniske hovedkvarter og fabrikken er beliggende. Design, udvikling og fabrikation har altså et europæisk blåt stempel.