Holland hopper med på den store vogn | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
mandag. 25 januar 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
El-biler som Renault Master Z.E. på op til 4250 kg kan snart køres med lille kørekort i Holland

Holland hopper med på den store vogn

Næste år øger hollænderne vægtgrænsen for emissionsfri varebiler

af Jess Ulrik Verge
11. oktober 2018
i Nyheder

Englænderne og tyskerne gør det. Og snart kommer også hollænderne med. Nemlig at tillade chauffører med lille kørekort at køre en emissionsfri varebil på op til 4,25 tons totalvægt.

Fra marts 2019 forventes en forsøgsbaseret tilladelsesordning at træde i kraft i Holland. Det meddeler det hollandske ministerium for infrastruktur og miljø.  Tilladelsen skal gælde for udbringningsbiler uden trailer.

En nødvendighed

Som i England skal også de hollandske chauffører gennem et kursus på fem timer, inden de kan komme ind bag rattet. At tilladelsesordningen bliver en realitet skyldes ikke mindst transportorganisationen TNL, der har lagt pres på politikerne.

Nu ruller samlebåndet under StreetScooter

-Sammen med andre organisationer har vi arbejdet hårdt på at få presset denne undtagelse igennem. Vi ser det som en nødvendighed for at få sat mere fart i nul-emissionskøretøjer til udbringning af varer i bykernerne, lyder det fra TNL.

Håbede på tidligere dato

Der findes også emissionsfri varebiler på 3,5 tons, men er det en elbil, vil batterierne optage så meget af nyttelasten, at bilen ikke er konkurrencedygtig med de fossile 3,5-tonnere.

Tilladelsesordningen kræver EU-kommissionens godkendelse, og den kom sidste år. Allerede i begyndelsen af i år havde hollænderne sat næsen op efter en ikrafttrædelsesdato, der hed 1. november.

Udløbsdato fastsat

Men planen blev forsinket i det politiske og administrative system. I de kommende måneder skal det afklares, hvad chaufførkurset præcist skal indeholde.

Ny lov tillader 4,25 tons på lille kørekort

EU-kommissionen har sat en udløbsdato på forsøgsordningen, der hedder den 31. december 2022. Men faktisk har EU’s medlemslande allerede hjemmel til at øge vægtgrænsen for emissionsfri varebiler til 4250 kg.

Nemmere med forsøgsordning

Det står der nemlig i EU’s kørekortdirektiv. Men som i England og i Tyskland synes man i Holland, at det er hurtigere og mere gnidningsfrit at hoppe med på forsøgsordningen.

-At få implementeret EU’s kørekortdirektiv i hollandsk lovgivning ville tage en del længere tid. Nu kommer vi hurtigere i gang og kan begynde at høste nogle erfaringer, som vi kan bruge i det senere arbejde med at gøre ordningen permanent, lyder det fra TNL.

Tags: kategori B-kørekortKørekort
Tidligere Artikel

Nu kniber det for varebilssalget

Næste Artikel

Indbrud i varebiler eksploderer

Næste Artikel
Somme tider kunne man godt have brug for lidt ekstra sikring

Indbrud i varebiler eksploderer

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
El-biler som Renault Master Z.E. på op til 4250 kg kan snart køres med lille kørekort i Holland

Holland hopper med på den store vogn

11. oktober 2018
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Tåbelige Youtubere smadrer milliondyr Mercedes G-Klasse G63’s V8

22. januar 2021

Pas på: Kommunen sælger din ulovligt parkerede bil

23. januar 2021

Stadig gang i varebilsalget

20. november 2020

Citroën’s varebiler sælger som nybagte baguettes

15. oktober 2020

GODT NYT: Vild salgsfremgang for varebiler

5. oktober 2020
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering