Holland hopper med på den store vogn | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 25 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
El-biler som Renault Master Z.E. på op til 4250 kg kan snart køres med lille kørekort i Holland

Holland hopper med på den store vogn

Næste år øger hollænderne vægtgrænsen for emissionsfri varebiler

af Jess Ulrik Verge
11. oktober 2018
i Nyheder

Englænderne og tyskerne gør det. Og snart kommer også hollænderne med. Nemlig at tillade chauffører med lille kørekort at køre en emissionsfri varebil på op til 4,25 tons totalvægt.

Fra marts 2019 forventes en forsøgsbaseret tilladelsesordning at træde i kraft i Holland. Det meddeler det hollandske ministerium for infrastruktur og miljø.  Tilladelsen skal gælde for udbringningsbiler uden trailer.

En nødvendighed

Som i England skal også de hollandske chauffører gennem et kursus på fem timer, inden de kan komme ind bag rattet. At tilladelsesordningen bliver en realitet skyldes ikke mindst transportorganisationen TNL, der har lagt pres på politikerne.

Nu ruller samlebåndet under StreetScooter

-Sammen med andre organisationer har vi arbejdet hårdt på at få presset denne undtagelse igennem. Vi ser det som en nødvendighed for at få sat mere fart i nul-emissionskøretøjer til udbringning af varer i bykernerne, lyder det fra TNL.

Håbede på tidligere dato

Der findes også emissionsfri varebiler på 3,5 tons, men er det en elbil, vil batterierne optage så meget af nyttelasten, at bilen ikke er konkurrencedygtig med de fossile 3,5-tonnere.

Tilladelsesordningen kræver EU-kommissionens godkendelse, og den kom sidste år. Allerede i begyndelsen af i år havde hollænderne sat næsen op efter en ikrafttrædelsesdato, der hed 1. november.

Udløbsdato fastsat

Men planen blev forsinket i det politiske og administrative system. I de kommende måneder skal det afklares, hvad chaufførkurset præcist skal indeholde.

Ny lov tillader 4,25 tons på lille kørekort

EU-kommissionen har sat en udløbsdato på forsøgsordningen, der hedder den 31. december 2022. Men faktisk har EU’s medlemslande allerede hjemmel til at øge vægtgrænsen for emissionsfri varebiler til 4250 kg.

Nemmere med forsøgsordning

Det står der nemlig i EU’s kørekortdirektiv. Men som i England og i Tyskland synes man i Holland, at det er hurtigere og mere gnidningsfrit at hoppe med på forsøgsordningen.

-At få implementeret EU’s kørekortdirektiv i hollandsk lovgivning ville tage en del længere tid. Nu kommer vi hurtigere i gang og kan begynde at høste nogle erfaringer, som vi kan bruge i det senere arbejde med at gøre ordningen permanent, lyder det fra TNL.

Tags: kategori B-kørekortKørekort
Tidligere Artikel

Nu kniber det for varebilssalget

Næste Artikel

Indbrud i varebiler eksploderer

Næste Artikel
Somme tider kunne man godt have brug for lidt ekstra sikring

Indbrud i varebiler eksploderer

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022
El-biler som Renault Master Z.E. på op til 4250 kg kan snart køres med lille kørekort i Holland

Holland hopper med på den store vogn

11. oktober 2018
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering