”Højrøvet“ G-wagen som showcar | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 20 august 2022
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

”Højrøvet“ G-wagen som showcar

Mercedes-Benz’ G 63 AMG 6x6 som donor for ekstrem variant

af Morten Dam
25. februar 2015
i Baggrund, Nyheder

Mens Jeep og så at sige alle de andre 4×4 producenter har moderniseret deres SUV-portefølje, og Land Rover er igang med at udfase den ikoniske Defender, fortsætter Mercedes-Benz med ufortrøden fart produktionen af den klassiske jernhest G-klasse – også kaldet Geländewagen eller G-wagen.
Dét er der mindst én god grund til al den stund Mercedes-Benz har haft held til at fortrænge de fleste konkurrenter på det globale marked for 4-hjulstrukne biler til militær, politi og andre offentlige instanser; G-wagen anvendes bl.a. verden over af godt 60 forskellige nationale forsvarsstyrker – fra Tyskland til Canada og så langt væk som Australien – og har garanteret NATO-styrker leveringer frem til 2025.

G 500 4×42

G-klassen produceres hos Magna Steyr i Graz, Østrig, og blev i starten af 70’erne udviklet til militært formål, før den på opfordring fra shahen af Iran, som var aktionær i Mercedes-Benz, i 1979 også lancerede den som eksklusiv personbil. Siden da er udviklingen fortsat, og i 2006 dukkede den op med kompressor efter at have været i hænderne på tuningsspecialister hos AMG, som stadig pusler med den firskårne krabat.
Seneste eksempel er prototypen til en variant af den monstrøse G 63 AMG 6×6 – en såkaldt showcar G 500 4×42 – baseret på 6×6-undervognen med portalaksler, idet den ene aksel er droppet og resten kombineret med et nyt variabelt G-wagen chassis med justerbart dobbelt skruefjeder- og støddæmpersystem.

V8 Euro 6-motor

Dertil kommer en ny og ilter V8 Euro 6-motor med et slagvolumen på 4,0 liter, piezoindsprøjtning, bi-turbo og 422 hestekræfter og nogle fede 9,5 tommer brede 22-tommer valser med 325/55 dæk, karrosseridele i kevlar – og så er der lige detaljen med sideførte udstødningsrør for at optimere bilens frakørselsvinkel ved ikke at have udstødningen bagtil. Selvom G 500 4×42 modellen i Genève præsenteres som en showcar, er den så godt som produktionsklar, og skal den i terræn anbefales det at montere utysket med 37×12,5×18 Mud Terrain-hjul sikret med beadlocks til at overføre trækkræfterne fra det permanente 4-hjulstræk med reduktionsgear og tre låsbare differentialer.

Ekstraordinær kapacitet

Portalakslerne bidrager til at give G 500 4×42 varianten flere terrænmæssige fordele: Frihøjde 450 mm, til- og frakørselsvinkler 52/54°, rampevinkel 47°, krængningsvinkel 30°, vadedybde 1000 mm.
Akselafstanden er 2850 mm og sporvidden for og bag 1774 mm.
Sammenlignet med den langakslede standardudgave G 500 langt er den specielle G 500 4×42 model langt foran, når det gælder terrængående kapacitet.
Er sådan et trækdyr noget for dig, må du hellere ringe til Magna Steyr-folkene i Graz, for jo større efterspørgslen på modelvarianten er, desto bedre er chancen for at bilen sættes i produktion.

Tags: Magna SteyrMercedes-Benz
Tidligere Artikel

Ny Qoros 3 på vej til Europa

Næste Artikel

VW afslører en ny touran

Næste Artikel

VW afslører en ny touran

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022
En Mercedes-Benz G-wagen, jawohl, men ikke nogen helt almindelig af arten.

”Højrøvet“ G-wagen som showcar

25. februar 2015
Peugeot-e-Jumpy

Guide: Alle elektriske varebiler i Danmark

24. november 2020
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017

Kort nyt

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering