Højresvingsassistent | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 4 februar 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Ved hjælp af en kombination af radar og kameraer kan det nye system genkende og forudse bløde trafikanters bevægelser

Højresvingsassistent

Drømmen om en løsning på alle chaufførers mareridt - højresvingsulykken - kan meget vel være på vej. Et kamerabaseret system kan forudse cyklisters retning

af Thomas André
14. september 2018
i Nyheder, Tilbehør & indretning, Trafikpolitik

Alle varebilschauffører hader situationen. I en stresset hverdag med bløde trafikanter hvirvlende i alle retninger omkring bilerne i bytrafikken eller ved en skole. Derfor er vi vilde med cyklistspejle.

Men de fjerner ikke den blinde vinkel helt. De hjælper bare. Det eneste sikre system til at advare om trafikanter i den blinde vinkel er blind vinkel-assistenten, som mange biler fås med i dag.

Tricky

Men den fungerer kun fra en vis hastighed. En højresvingsassistent, der advarer dig, når du er ved at svinge til højre med en fodgænger eller en cyklist i den blinde vinkel, har vist sig at være mere tricky, end man skulle tro.

Mange af disse radarbaserede teknologier har meget svært ved at fungere ved lave hastigheder, som vi for eksempel ser det med automatiske nødbremsesystemer.

Drømmescenarium

Derfor lyder det som det rene drømmescenarium, men teknologien findes. Teknologi-producenten Continental er klar med den.

Det er en videreudvikling af – eller overbygning på – deres radarbaserede teknologi til registrering af bløde trafikanter i den blinde vinkel.

Vejskilt eller barn

Continental er nu så langt med at ‘lære’ deres kamera-baserede system at skelne mellem et vejskilt og et barn. Sådan lidt firkantet sagt.

Det nye system kan registrere, om der er ved at opstå en farlig situation, og hvor lang tid der er til et eventuelt sammenstød.

For mange alarmer

Det eksisterende system bliver i stand til at adskille farlige situationer fra ikke faretruende. Det er vigtigt, fordi erfaringen viser, at bilister bliver irriterede på de mange blink- og lydalarmer, moderne biler konstant udsender.

Ny Ford Transit i 2019

Ved at gøre systemet mere effektivt bliver vi samtidigt mere tilbøjelige til at tage det alvorligt.

Forudser bevægelser

Men den automatiske nødbremse vil stadig gribe ind, hvis bilen er faretruende tæt på en ulykke.

Ved hjælp af machine learning og kunstig intelligens har Continental lært systemet at vurdere, i hvilken retning en cyklist eller fodgænger mest sandsynligt vil bevæge sig i og på den måde være ‘forberedt på at advare chaufføren eller selv gribe ind.

Sidst i varebiler

På den internationale transportmesse IAA i Hannover viser Continental i næste uge teknologierne i deres demo-lastbil.

Automatisk tyverisikring af varebilen

Som vi efterhånden er blevet vant til, kommer de nyeste landevindinger sidst til varebilerne, fordi de er de mest prisfølsomme.

Tommelskuerne strammes

I EU har man længe talt om, at højresvingsassistent skal være lovpligtig i biler uden sideruder, men indtil videre har det ikke været tilgængeligt, og blandt andre de tyske myndigheder har udtalt, at man vil lade det være op til bilproducenterne at finde en løsning så hurtigt som ansvarligt muligt.

De brugte samme fremgangsmåde i forbindelse med ESP på varebilerne. Men tommelskruerne er sat på, og hvis branchen ikke finder en løsning, bliver der grebet ind med lovgivning.

Tags: ContinentalHøjresvingsassistentHøjresvingsulykker
Tidligere Artikel

Maxus EV80 kommer til EU på en undtagelse

Næste Artikel

DPD: Elcykler kan næsten erstatte dieselvarebiler

Næste Artikel
DPD anskaffer sig flere og flere el-drevne varecykler. Foto: DPD

DPD: Elcykler kan næsten erstatte dieselvarebiler

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022
Ved hjælp af en kombination af radar og kameraer kan det nye system genkende og forudse bløde trafikanters bevægelser

Højresvingsassistent

14. september 2018

Stormvejr: Sådan kører du sikkert når blæsten raser

11. september 2020
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering