Hvis du kan lide biler, så er der en sandsynlighed for, at du også kan lide at køre stærkt, men der er dårlige nyheder i vente. Ifølge den amerikanske nonprofit organisation The Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) er mindst 33.000 amerikanere døde i trafikken de sidste 20 år som følge af, at man har hævet fartgrænserne.
Topsikkerhed i nye SUV’er – Q7 og XC90 får fem stjerner
The Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) er finansieret af amerikanske bilforsikringsselskaber for at sænke antallet af ulykker i den amerikanske trafik, og de har ikke bare fundet, at fart dræber, men også hvor meget farten dræber. Ifølge IIHS stiger dødstallet med fire procent for hver otte km/t (5 mph), man øger farten. På motor- og motortrafikveje er det endnu værre – her er tallet otte procent for hver otte km/t.
Charles Farmer er underdirektør i IIHS, og han siger:
– Selvom antallet af dødsulykker er faldet i løbet af undersøgelsesperioden, ville der have været meget færre, hvis ikke det havde været for flere staters beslutninger om at øge hastighedsgrænserne.
Oliekrisen
IIHS har lavet undersøgelsen, fordi USA historisk har haft en relativt lav fartgrænse. I 1973 besluttede kongressen, at man skulle have en landsdækkende fartgrænse på 88 km/t eller 55 mph. Det gjorde man på baggrund af oliekrisen, for at spare på brændstoffet, men en ganske gavnende sideeffekt var, at dødstallet i trafikken faldt ganske markant.
Subaru Forester fik én på snuden
Fartgrænsen blev slækket i 1987 og blev helt ophævet i 1995. Siden da har seks forskellige stater øget fartgrænsen til 128 km/t eller 80 mph. Texas, hvor alt er større, fører selvfølgelig med en fartgrænse på 136 km/t eller 85 mph.