Hip hurra for Hilux | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
søndag. 26 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Første generation (1968 - 1972)
Anden generation (1972 - 1978)
Tredje generation (1978 - 1983)
Fjerde generation (1983 - 1988)
Femte generation (1988 - 1997)
Sjette generation (1997 - 2004)
Syvende generation (2004 - 2015)
Ottende generation (2015 - nu)

Hip hurra for Hilux

I marts 1968 blev en legende født. Vi kigger på den 50 år lange historie bag Toyota Hilux

af Jess Ulrik Verge
26. marts 2018
i Nyheder

Den selvstændige japanske producent af varebiler og dieselmotorer Hino Motors havde siden 1961 fremstillet en lille pickup ved navn Briska. Men da Hino Motors i 1967 kom ind under Toyota-gruppen som et datterselskab var modellens dage talte.

Året efter blev Briska faset ud. Det samme blev en anden pickupmodel – Toyota Light Stout. Disse to aldrende modeller blev i marts 1968 erstattet af en helt ny model, Toyota Hilux, der er en sammentrækning af ordene high og luxury.

En legende var født.

I toppen af salgslisterne

I dag er Toyota Hilux et synonym for sin biltype. Den har gennem 50 år solgt i alt 17,7 millioner eksemplarer i 180 lande og regioner. Den har vundet ry for at være hårdfør, og den har et stort og loyalt publikum.

Hilux og trillinger i Geneve

Også i Danmark, hvor pickupmarkedet dog er meget begrænset, ligger den traditionelt i toppen af salgslisterne. Selv da modellen var ved at blive lidt teknisk umoderne i sin 7. generation var der overraskende godt gang i salget. Dog blev den vippet af pinden af Nissan Navara, der med nyt udstyr og komfortabel bagaksel, røg til tops på den danske salgsliste i sommeren 2016.

Første og anden generation

Den første generation Hilux levede frem til 1972. Som i dag var den baghjulstrukket, bygget på en chassisramme og kunne laste et tons. Men kræfterne i maskinrummet var noget mere sparsomme end i dag. Her lå en 1,5-liters benzinmotor med 70 HK.

Anden generation blev bygget med de samme komponenter, men bilen fik nu længere akselafstand og en større motor som valgmulighed, nemlig en 2-liters benziner med 105 hk.

Det var i øvrigt i 1970’erne, at Toyota for første gang flyttede en del af sin produktion til Europa. I Portugal blev der i 70’erne og fremefter produceret personbiler, varevogne, SUV’er og lette lastbiler, og blandt modellerne var Hilux.

Tredje og fjerde generation

I 1978 kom tredje generation med et større udvalg af karrosserivarianter. Forhjulsophænget havde indtil da været af double wish bone-typen med skruefjedre. Fjedrene var nu afløst af en torsions-fjeder.

I november 1983 så den 4. generation dagens lys, og der kom nu dieselmotorer i programmet. 2,2- og 2,4-liters motorer til de baghjulstrukne varianter og 2,4 liter til varianter med firehjulstræk.

4WD-versioner med mere attitude

I femte generation fra 1988 kom der mere attitude til de firehjulstrukne varianter. Disse kunne kendes på de bredere skærme, der øgede bilens bredde med 40 mm i forhold til de baghjulstrukne versioner.

Sjette generation (1997 – 2004) var delt op i et erhvervsbruger-program og et privatbruger-program, hvor bilen blev markedsført til livsstil-segmentet med bl.a. større kabine og bedre lyddæmpning.

Første generation bygget uden for Japan

I 7. generation (2004 – 2015) var Hilux-modellen til salg i mere end 140 lande, og den var den første generation, der ikke længere blev fremstillet i Japan. De fleste eksemplarer blev nu fremstillet i Thailand,  Sydafrika og Argentina.

Navara banker Hilux og Ranger

Mens konkurrenter på stribe introducerede elektronisk betjent firehjulstræk på intrumentbordet, knoklede Hilux videre med to gearstænger. Måske var dette en del af årsagen til, at konkurrenten Ford Ranger i 2015 blev den bedst sælgende pickupmodel i Europa.

Ikke gået bag af dansen

I maj 2015 dukkede den 8. generation Hilux op på det første marked – Thailand – og i marts 2016 havde den europæisk premiere i Geneve. Den havde fået stærkere chassisramme og nyt elektronisk betjent firehjulstræk.

Den maksimale trailervægt blev igen konkurrencedygtig, og blandt drivkræfterne er en 2,4-liters dieselmotor.

Så Toyota Hilux er bestemt ikke gået bag af dansen, og vil vil gerne sige tillykke med de 50 og ønske held og lykke i en uvis fremtid med elektriske drivlinjer, skrappe EU-emissionskrav og stigende konkurrence fra kendte bilmærker, som også ønsker sig en bid af det voksende globale pickup-marked.

Tags: HiluxpickupToyota Hilux
Tidligere Artikel

Transit med street credit

Næste Artikel

Selvkørende slagsmål med fløjlshandsker

Næste Artikel
En selvkørende Volvo XC90 fra Uber i Arizoa blev i søndags den første selvkørende bil involveret i en dødsulykke

Selvkørende slagsmål med fløjlshandsker

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Første generation (1968 - 1972)

Hip hurra for Hilux

26. marts 2018
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering