Den selvstændige japanske producent af varebiler og dieselmotorer Hino Motors havde siden 1961 fremstillet en lille pickup ved navn Briska. Men da Hino Motors i 1967 kom ind under Toyota-gruppen som et datterselskab var modellens dage talte.
Året efter blev Briska faset ud. Det samme blev en anden pickupmodel – Toyota Light Stout. Disse to aldrende modeller blev i marts 1968 erstattet af en helt ny model, Toyota Hilux, der er en sammentrækning af ordene high og luxury.
En legende var født.
I toppen af salgslisterne
I dag er Toyota Hilux et synonym for sin biltype. Den har gennem 50 år solgt i alt 17,7 millioner eksemplarer i 180 lande og regioner. Den har vundet ry for at være hårdfør, og den har et stort og loyalt publikum.
Også i Danmark, hvor pickupmarkedet dog er meget begrænset, ligger den traditionelt i toppen af salgslisterne. Selv da modellen var ved at blive lidt teknisk umoderne i sin 7. generation var der overraskende godt gang i salget. Dog blev den vippet af pinden af Nissan Navara, der med nyt udstyr og komfortabel bagaksel, røg til tops på den danske salgsliste i sommeren 2016.
Første og anden generation
Den første generation Hilux levede frem til 1972. Som i dag var den baghjulstrukket, bygget på en chassisramme og kunne laste et tons. Men kræfterne i maskinrummet var noget mere sparsomme end i dag. Her lå en 1,5-liters benzinmotor med 70 HK.
Anden generation blev bygget med de samme komponenter, men bilen fik nu længere akselafstand og en større motor som valgmulighed, nemlig en 2-liters benziner med 105 hk.
Det var i øvrigt i 1970’erne, at Toyota for første gang flyttede en del af sin produktion til Europa. I Portugal blev der i 70’erne og fremefter produceret personbiler, varevogne, SUV’er og lette lastbiler, og blandt modellerne var Hilux.
Tredje og fjerde generation
I 1978 kom tredje generation med et større udvalg af karrosserivarianter. Forhjulsophænget havde indtil da været af double wish bone-typen med skruefjedre. Fjedrene var nu afløst af en torsions-fjeder.
I november 1983 så den 4. generation dagens lys, og der kom nu dieselmotorer i programmet. 2,2- og 2,4-liters motorer til de baghjulstrukne varianter og 2,4 liter til varianter med firehjulstræk.
4WD-versioner med mere attitude
I femte generation fra 1988 kom der mere attitude til de firehjulstrukne varianter. Disse kunne kendes på de bredere skærme, der øgede bilens bredde med 40 mm i forhold til de baghjulstrukne versioner.
Sjette generation (1997 – 2004) var delt op i et erhvervsbruger-program og et privatbruger-program, hvor bilen blev markedsført til livsstil-segmentet med bl.a. større kabine og bedre lyddæmpning.
Første generation bygget uden for Japan
I 7. generation (2004 – 2015) var Hilux-modellen til salg i mere end 140 lande, og den var den første generation, der ikke længere blev fremstillet i Japan. De fleste eksemplarer blev nu fremstillet i Thailand, Sydafrika og Argentina.
Mens konkurrenter på stribe introducerede elektronisk betjent firehjulstræk på intrumentbordet, knoklede Hilux videre med to gearstænger. Måske var dette en del af årsagen til, at konkurrenten Ford Ranger i 2015 blev den bedst sælgende pickupmodel i Europa.
Ikke gået bag af dansen
I maj 2015 dukkede den 8. generation Hilux op på det første marked – Thailand – og i marts 2016 havde den europæisk premiere i Geneve. Den havde fået stærkere chassisramme og nyt elektronisk betjent firehjulstræk.
Den maksimale trailervægt blev igen konkurrencedygtig, og blandt drivkræfterne er en 2,4-liters dieselmotor.
Så Toyota Hilux er bestemt ikke gået bag af dansen, og vil vil gerne sige tillykke med de 50 og ønske held og lykke i en uvis fremtid med elektriske drivlinjer, skrappe EU-emissionskrav og stigende konkurrence fra kendte bilmærker, som også ønsker sig en bid af det voksende globale pickup-marked.