Hey Mercedes Sprinter | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 24 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Det var lidt skræmmende at køre i Amsterdams cyklist-kaos, og det højre sidespejl hjalp ikke meget
Grafikken er fantastisk er super tjekket på den store 10-tommer skærm
Den ligner den gamle til forveksling - og den kører lige sådan
Så lækker har vi aldrig set en arbejdsplads i en varebil før
Faconen er fuldstændigt uændret, selv om der er kommet lidt nye linjer på bagdørene
Bredformatet på den store skærm er unikt og meget nemt at betjene
Parkeringskamera for og bag er også en mulighed
Genvejsknapper til de vigtigste funktioner er der dog stadig

Hey Mercedes Sprinter

De digitale løsninger og opgraderinger i den nye Mercedes Sprinter er så vilde, at du næsten ikke lægger mærke til, at det er den gamle Sprinter

af Thomas André
18. april 2018
i Nyheder, Tilbehør & indretning

Altomvarebiler.dk i Amsterdam:

Når man har kørt den første tur i den nye Mercedes Sprinter, som Altomvarebiler.dk gjorde i går til præsentationen i Amsterdam, får man næsten fornemmelsen af at være med i et af de der amerikanske tv-programmer, hvor de sætter gamle biler i stand, så de står som nye – bare meget bedre.

Den gamle radio med monohøjtaler og FM-bånd med drejeknap bliver skiftet ud med lydsystemer, der pumper hundredvis af Watt ud gennem et væld af højtalere, tromlebremser bliver til ventilerede skivebremser, mens undervognen får tværstivere og sportsaffjedring.

Lysår foran alle de andre

Sådan er det ikke helt med den nye Mercedes Sprinter. Den nye generation er, som vi har skrevet tidligere her på Altomvarebiler.dk, snarere en opdatering af den gamle, der kører videre med samme motorer, undervogn og dimensioner.

Men på et meget afgørende område er den lysår foran den gamle Sprinter og iøvrigt også samtlige sine konkurrenter. Alt det digitale isenkram og software, du kan tilkøbe, og som gør den til et helt utroligt vidtrækkende transportredskab.

IT-folkets landvindinger

Hvis vi lige dvæler ved det essentielle ved varebilen Sprinter, så skal den lige have et par hak i tuden, inden vi kaster os i gruset i benovelse over IT-folkets landvindinger.

Præsentationen foregik som nævnt i Amsterdam, som vel er Europas førende cykelby i den forstand, at der er mange cyklister. Men det betyder også, at man bevæger sig ud i et veritabelt mareridt af tohjulede – cyklister såvel som knallerter – uden styrthjelm, som kun bliver værre af, at man ikke har ruder hele vejen rundt.

For små cyklistspejle

Mercedes Sprinter er udstyret med et forholdsvist beskedens cyklistspejl i højre side, som i den grad trænger til at blive opgraderet. Det skal være meget større for at fungere i tæt bytrafik med bløde trafikanter.

At sensorerne rundt om bilen konstant advarede om trafik omkring bilen, øgede kun stressniveauet, omend det selvfølgelig viser, at systemerne virker.

Ikke særligt ambitiøst

Når man spørger Mercedes’ teknikere, siger de, at den gamle Sprinters undervogn og drivlinjeprogram var perfekt, og at der ikke er nogen grund til at ændre på den slags.

Det lyder som et indøvet forsvar, og det virker ærligt talt ikke særligt ambitiøst for en premium varebils-producent som Mercedes.

Højt bundniveau

At man så har lyst til at give dem ret, kommer vel ikke sagen ved. Men det er altså en helt fænomenal pakke, de har fået skruet sammen.

I hvert fald hvis man vil betale for det. Men selv i laveste udstyrsniveau, hvor der er smartphone spejling i syvtommer-skærmen, nøglefri betjening og aircon som standard, er den godt med.

Hey Mercedes

Hele instrumentpanelet er næsten som i en Mercedes personbil; hvis du vel at mærke tilkøber det store system med 10-tommers touchskærm i biografformat.

Det kan betjenes fra rattet, skærmen eller med stemmen, og du er aldrig længere væk fra det, end at du med et ‘Hey Mercedes’ aktivere stemmestyringen.

Avanceret og intuitivt

Det er avanceret, men det er så intuitivt, og det hele foregår så nemt, at du højst mister koncentrationen lidt i forbløffelse.

Mercedes Sprinter med MBUX – Mercedes-Benz User Experience –  er ganske enkelt toppen af poppen på nuværende tidspunkt, og det er præcist, hvad der har været firmaets ambition. Intet andet.

I ovnen

I to år har de lagt i ovnen til en revolution af Mercedes Sprinter efter bruddet med Volkswagen Crafter i en grad, så man nærmest forventede, at de ville trille en rumskib med fissionsmotor ind på scenen.

Men revolutionen er alene sket indendørs og på opkoblingen til verden. Flådeejere med behov for at styre bilerne fra kontoret har mulighed for at vælge Pro Connect, som er det komplet system til overvågning og styring af biler og opgaver.

Ukendt nummer

Køreoplevelsen var derfor ikke ny. Den føles bare sådan. For hende Mercedes, som man hele tiden har ved hånden på samme måde som Apples Siri, giver en tryghed og en lethed i betjeningen, som ikke findes, når man skal afse øjne og lemmer til betjeningsopgaver.

Her er den nye Sprinter

Hun skruer op og ned for klimaanlægget, tænder sædevarmen, lægger ny adresse i GPS’en og tilbyder at opdatere din adresseliste, hvis du beder hende om at ringe til et ukendt nummer.

Mangler sikkerhed

På sikkerhedssiden er det ikke i orden, at der fortsat er systemer, der koster ekstra. For eksempel linjevogteren og sidevindsassistenten, som er nogle af koncernens hofnumre hører til ekstraudstyret i de billigste versioner.

Mercedes MBUX

Når det er sagt, halter Mercedes Sprinter nu ikke efter konkurrenterne

Støjgrænsen er nået

Samtidigt har Mercedes gjort en del for at støjdæmpe kabinen, og de er nået til at punkt, hvor de nærmer sig grænsen for det ideelle. Motorstøjen bliver påtrængende og nærmest detaljeret, når man træder på speederen, og vindstøjen voldsom ved motorvejshastighed.

Men alt det fandt min køremakker og jeg ud af under samtalen, som foregik helt uden, at vi hævede stemmerne. Baggrundsstøjen er blevet så lav, at man hører alle andre lyde mere tydeligt.

Tags: CrafterMercedes SprinterPro Connect
Tidligere Artikel

Danskerne køber færre private varebiler

Næste Artikel

LEVC's nye varebil er spottet

Næste Artikel
Taxa-udgaven fra London Electric Vehicle Company lægger krop til den nye varebil, der kaldes LCV

LEVC's nye varebil er spottet

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Det var lidt skræmmende at køre i Amsterdams cyklist-kaos, og det højre sidespejl hjalp ikke meget

Hey Mercedes Sprinter

18. april 2018
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering