Golf 8 får et mere karismatisk design og så bliver interiøret komplet digitaliseret og det hele er online.
Der er solgt 35 millioner igennem de 45 år den er produceret. Nu er 8. generation af den mest succesrige Volkswagen nogensinde klar.
Selv om den nye Golf er designet, så den virker lavere, længere og mere dynamisk.
Der er markante ændringer i interiøret, der har undergået det som VW kalder ”en digital revolution”.
Det digitale cockpit får 10,25” display som standardudstyr og infotainmentsystemet har 10” touchskærm som standard. Der er også mulighed for head-up-display
Systemerne er i den nye Golf er koblet sammen med verden uden for Golf tjenesterne fra ”We Connect” og ”We Connect Plus”. Med de tjenester kan VW gøre navigationen interaktiv, men også åbne for nye tjenester, så man over-the-air kan opgradere bilen med funktioner som Adaptiv fartpilot (standard i DK, bortset fra laveste udstyrstrin), Light Assist, navigationssystemet, App-Connect (standard i DK), WiFi-hotspot og online-baseret stemmestyring.
Stærke assistentsystemer
Golf 8 har ”Travel Assist” (standard i Style-versionen). Funktionen gør Golf 8 delvist selvkørende ved hastigheder på op til 210 km/t på motorvejen, så du ikke aktivt selv behøver at styre, accelerere eller bremse.
Som noget nyt skal den nye Golf arbejde sammen med andre biler online med systemet Car2X-funktionen anvender informationer fra andre køretøjer i et område på op til 800 m fra bilen samt signaler fra trafikinfrastrukturen til at advare føreren og også sende disse advarsler videre til andre Car2X-modeller. Den kollektive intelligens er dermed blevet en realitet. Det er begyndelsen på en ny fase inden for trafiksikkerhed, da Volkswagen i løbet af meget kort tid vil gøre advarsler via Car2X til standard i volumenmodeller som Golf.
Otte nye drivlinjer
Udvalget af drivlinjer til den nye Golf omfatter benzin- (TSI), diesel- (TDI), naturgas- (TGI/Ikke i DK), mildhybrid- (eTSI) og plug-in-hybriddrivlinjer (eHybrid).
Alle benzin- og dieselmotorer har direkte indsprøjtning og turboladning. Deres ydelse vil ligge på mellem 90 hk. I Danmark starter vi med 110 hk og går op til over 300 hk.
Den nye 1,0 TSI 3-cylindrede benzinmotorer med 110 hk samt to firecylindrede dieselmotorer med 115 hk og 150 hk er klar til det danske marked. De kednte 1,5 TSI-motorerne med 130 og 150 hk er udstyret med ACT-systemet, der afhængig af kørselssituationen kobler cylindre fra og på den måde reducerer brændstofforbruget.
De nye 2,0 TDI EVO-motorer udstyret med twindosing SCR-system – en dobbelt AdBlue-indsprøjtning – der har reduceret kvælstofilteemission (NOx) med op til 80 %.
Som den første Volkswagen vil den nye Golf kunne fås med hele fem hybriddrivlinjer med en 48-volts-remstartergenerator, et 48-volts-litium-ion-batteri som drivkraft i den ny mildhybriddrivlinje.
Vigtigere er det at Golf 8 kommer med to forskellige plug-in-hybriddrivlinjer (1,4 TSI-motor + elmotor + 6-trins DSG). En ny effektiv version af denne eHybrid yder 204 hk, mens en mere sportsligt GTE-version yder 245 hk.